Předmět: Elementární matematika 2

» Seznam fakult » FP » KMA
Název předmětu Elementární matematika 2
Kód předmětu KMA/EM2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Bímová Daniela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je zaměřen na aplikace teorie poznatků z geometrie při výuce matematiky na ZŠ - rozvíjení geometrických představ, relace a operace v geometrii, míra v geometrii, geometrická zobrazení, konstrukční úlohy, nové směry ve výuce, práce s pomůckami, implementace metody CLIL do výuky geometrie. Semináře: 1.- 2. Nové směry a tendence ve výuce geometrie na ZŠ. Sledování a rozbor vyučovací hodiny. 3.- 4. Rozvíjení geometrické představivosti - základní geometrické pojmy z planimetrie a stereometrie. 5.- 6. Binární relace a operace v geometrii na ZŠ. Konstrukční úlohy na ZŠ a jejich řešení. 7.- 8. Geometrická zobrazení v rovině a v prostoru na ZŠ, jejich vlastnosti, užití. Geometrická míra na ZŠ, její vlastnosti, způsoby zavádění na ZŠ. 9.-10. Učitelova činnost ve třídě, na tabuli, s pomůckami apod. Implementace metody CLIL ve výuce geometrie. 11. Rezerva.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na aplikace teorie poznatků z geometrie při výuce matematiky na ZŠ - rozvíjení geometrických představ, relace a operace v geometrii, míra v geometrii, geometrická zobrazení, konstrukční úlohy, nové směry ve výuce, práce s pomůckami, implementace metody CLIL do výuky geometrie.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Znalost středoškolské matematiky, základní znalost anglického jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta

Docházka na cvičení, aktivita, odevzdání semestrální práce. Zvládnutí učiva matematických disciplin, zejména didaktiky matematiky a Elementární matematiky 1.
Doporučená literatura
  • Bímová, D. a kol. Náměty na aktivity rozvíjející matematickou gramotnost. Praha, 2019. ISBN 978-80-7603-059-6.
  • D. Gazárková a kol.:. Matematika pro střední školy - 3. díl: Planimetrie - Pracovní sešit 1 a 2.. Didaktis, Brno, 2013.
  • Gábor, O. - Kopanev, O. - Križalkovič, K.:. Teória vyučovania matematiky 1. Bratislava, SPN 1989..
  • Hejný, M. a kol.:. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.. &, &.
  • J. Mrázek, I. Šubrtová:. Matematika pro střední školy - 6. díl: Stereometrie - Pracovní sešit.. Didaktis, Brno, 2014.
  • J. Vondra:. Matematika pro střední školy - 3. díl: Planimetrie - Učebnice.. Didaktis, Brno, 2013.
  • J. Vondra:. Matematika pro střední školy - 6. díl: Stereometrie - Učebnice.. Didaktis, Brno, 2014.
  • Kouřim, J. a kol. Základy elementární geometrie. Praha, SPN 1985. Gábor, O. - Kopanev, O. - Križalkovič, K.: Teória vyučovania matematiky 1. Bratislava, SPN 1989. Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990. Učebnice matematiky pro základní školy. Metodické příručky k těmto učebnicím. Vzdělávací program Základní škola. Praha, Fortuna 1996.. &, &.
  • POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr