Předmět: Moderní přístupy k výuce matematiky

» Seznam fakult » FP » KMA
Název předmětu Moderní přístupy k výuce matematiky
Kód předmětu KMA/NPVMX
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cvičení: 1. Rozdělení úloh. Ukázky úloh a jejich zařazení. 2. Přístupy k řešení úloh (matematizace, algoritmizace, heuristické strategie). 3. Algebraické a aritmetické úlohy určovací, slovní - ukázky úloh, rozbor úloh. 4. Algebraické a aritmetické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 5. Geometrické úlohy - určovací, pomocí množin bodů či zobrazení - ukázky úloh, rozbor úloh. 6. Geometrické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 7. Kombinatorické problémy - ukázky z testů, typy, metody řešení. 8. Kombinatorické problémy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 9. Důkazy v matematice na ZŠ a SŠ. 10. Matematika v historických souvislostech. Historické úlohy a možnosti jejich řešení. 11. Matematické soutěže na základní škole - Matematická olympiáda, Pythagoriáda a další matematické soutěže. 12. Možnosti využití různých nástrojů k rozvoji matematické gramotnosti (Geogebra, Origami, tablety, Excel, online platformy atp.). 13. Samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými metodami řešení problémů, jako jsou: Heuristické strategie řešení problemů, metoda generovaných problémů, výzkumný přístup při řečení problemů a zkoumání matematických situací. Opakování postupu, hledání vzorce, hledání výjimek a speciálních případů, zobecnění daných problémů, obrácené problémy. Důkazové úlohy, matematické určovací úlohy, úlohy s parametry, slovní úlohy a matematizace situací.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČIŽMÁR, J. Dejiny matematiky od najstarších čias po súčasnosť.. Bratislava, 2017. ISBN 978-80-8046-3.
  • G. Polya:. How to Solve it.. Princeton University Press, Princeton, USA, 1985.
  • HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky ? 1. díl.. online. UK Praha, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
  • J. Molnár:. Světová federace národních matematických soutěží a my.. UP, Olomouc, 2007.
  • J. Švrček:. Tvorba a využití gradovaných řetězců matematických úloh.. UP, Olomouc, 2008.
  • KOPKA, J. Umění řešit matematické problémy.. Praha, 2013. ISBN 978-80-903625-5-0.
  • KUŘINA, F. Matematika a řešení úloh.. 2011. ISBN 978-80-7394-307-3.
  • M. Ausbergová, R. Folk:. Rozvíjení myšlení žáků při vyučování.. SPN, Praha, 1999.
  • RENDL, M., VONDROVÁ, N. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů.. Praha, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr