The aim of the course is to acquaint students with various methods of problem solving, such as Heuristic strategies, method of generated problems, research approach to problem solving and investigation of mathematical situations. Repetition of the procedure, searching for a formula, searching for exceptions and special cases, generalization of problems, reverse problems. Proof problems, mathematical determination problems, parameter problems, verbal problems and mathematical situations.
|
-
ČIŽMÁR, J. Dejiny matematiky od najstarších čias po súčasnosť.. Bratislava, 2017. ISBN 978-80-8046-3.
-
G. Polya:. How to Solve it.. Princeton University Press, Princeton, USA, 1985.
-
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky ? 1. díl.. online. UK Praha, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
J. Molnár:. Světová federace národních matematických soutěží a my.. UP, Olomouc, 2007.
-
J. Švrček:. Tvorba a využití gradovaných řetězců matematických úloh.. UP, Olomouc, 2008.
-
KOPKA, J. Umění řešit matematické problémy.. Praha, 2013. ISBN 978-80-903625-5-0.
-
KUŘINA, F. Matematika a řešení úloh.. 2011. ISBN 978-80-7394-307-3.
-
M. Ausbergová, R. Folk:. Rozvíjení myšlení žáků při vyučování.. SPN, Praha, 1999.
-
RENDL, M., VONDROVÁ, N. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů.. Praha, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
-
VONDROVÁ. N. Matematická slovní úloha. Praha. 2020.
|