Předmět: Matematika pro praxi 2

» Seznam fakult » FP » KMA
Název předmětu Matematika pro praxi 2
Kód předmětu KMA/VMX2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
  • Charvátová Lenka, PhDr.
Obsah předmětu
Obsah předmětu je rozdělený do několika témat. Studenti jsou seznámeni s různými typy úlohy a metodami jejich řešení s cílem rozvíjet matematické schopnosti talentovaných žáků. Pozornost je věnována rozboru úloh z matematických soutěží. Předmět je veden jako seminář se samostatnými výstupy studentů. Studentům bude předložen soubor úloh, které samostatně zpracují a prezentují na jednotlivých cvičeních. Výstupem je zpracování seminární práce, která je prakticky zaměřena na rozvoj matematických dovedností žáků 1. stupně. Témata cvičení: 1. Matematické úlohy na základní škole - klasifikace úloh, ukázky a ilustrace řešení. 2. Matematické soutěže - Nestandardní úlohy z geometrie a aritmetiky a jejich řešení. Úlohy řešené manipulací s modely. 3. Experimentální úlohy - úlohy řešené pokusem a výčtem všech možností. 4. Využití teorie grafů při řešení úloh na základní škole. 5. Rozvoj logického myšlení - úlohy řešené úsudkem, vyhodnocování úsudků. 6. Pravděpodobnostní problémy - pravděpodobnost kolem nás, aplikační úlohy. 7. Didaktická hra jako prostředek k rozvoji schopností řešit matematické problémy.

Studijní aktivity a metody výuky
Pracovní činnosti (dílny), Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit studenty s různými typy úlohy a metodami jejich řešení s cílem rozvíjet matematické schopnosti talentovaných žáků. Pozornost je věnována rozboru úloh z matematických soutěží.
Rozvoj matematických schopností žáků 1. stupně základní školy, práce s talentovanými žáky, schopnost samostatného řešení matematických problémů
Předpoklady
Práce s PC

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

Aktivní účast na cvičení, vypracování a prezentace seminární práce.
Doporučená literatura
  • Budínová, I. a kol. Matematika pro bystré a nadané žáky.. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-1012-0.
  • Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-397-0.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Kuřina, F. Matematika a porozumění světu.. Praha: Academia., 2009. ISBN 978-80-200-1743-7.
  • NOVÁK, B., MOLNÁR, J. Matematika (nejen) pro nadané (na 1. stupni ZŠ).. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244- 3155-.
  • PLOCKI, A. Pravděpodobnost kolem nás - počet pravděpodobnosti v úlohách a problémech.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně., 2001. ISBN 978-80-7196-330-1.
  • Zelendová, E. Rozvíjíme matematické nadání žáků ? náměty pro 1. stupeň ZŠ. NÚV Praha, 2017. ISBN 978-80-7481-190-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr