Předmět: Didaktika NJ4

» Seznam fakult » FP » KNJ
Název předmětu Didaktika NJ4
Kód předmětu KNJ/DID4
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
  • Weber Tilo, Dr. phil. habil. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojem metodická koncepce, kritéria jejich klasifikace (základní časový přehled metod monolingválních a bilingválních), metoda guvernantská. 2. Bilingvální metody (gramaticko-překladová, interlineární, kognitivní), historické souvislosti jejich vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metod k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 3. Metoda přímá jako první zástupce monolingválních metodických koncepcí. Historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 4. Metoda audioorální, historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 5. Metoda audiovizuální, historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 6. Komunikační přístup, historický kontext jeho vzniku, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah přístupu k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 7. Postmetodické období. 8. Alternativní výukové metody (sugestopedie, TPR, The Silent Way).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět navazuje na předměty Didaktika NJ1 a Didaktika NJ2, které jsou zařazeny ve 3. ročníku bakalářského studia, a na předmět Didaktika NJ3, který je zařazen do 1. ročníku magisterského studia. Didaktika NJ4 tematizuje metodické koncepce osvojování cizích jazyků v historickém přehledu, analýzu historických a soudobých učebních souborů z pohledu dosud platných principů a metod, specifika osvojování cizího jazyka u různých věkových skupin. V navazujících seminářích studenti dokážou na základě analýzy dobových učebních souborů vytvořit vlastní ukázky možné podoby učebnicové lekce a převedou ji do konkrétní výukové hodiny tak, aby byli schopni teoreticky zdůvodnit zvolené postupy a porovnat je se současnými rysy VCJ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na cvičeních, vypracování zadaných úkol. Ústní zkouška - analýza učebnicové lekce
Doporučená literatura
  • BAUSCH, Karl-Richard, CHRIST, Herbert, KRUMM, Hans-Jürgen (ed.). Handbuch Fremdsprachenunterricht.. Tübingen, 2007. ISBN 978-3-8252-8043-7.
  • HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.. &, &.
  • HUNEKE, Hans Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin, 2005. ISBN 978-3503079568.
  • Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru.. Praha, 2013.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5035-8.
  • NEUNER, Gerhard, HUNFELD, Hans. Methoden des fremdsprachlichen Unterrichts. Eine Einführung.. Berlin, 1993. ISBN 3-468-49676-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr