Vyučující
|
-
Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět navazuje na DN1E. Těžištěm semestru je nácvik řečových dovedností jako základu komunikačního cíle výuky cizího jazyka. Jednotlivé řečové dovednosti jsou probírány z hlediska svých psychologických/psycholingvistických základů, učebních strategií, metodického nácviku a forem testování. Poukazováno bude zvláště na propojení nácviku řečových dovedností a jazykových prostředků. 1. - 3. týden: Gramatický plán německého jazyka, signální gramatika, metody zprostředkování gramatiky (indukce vs. dedukce), typologie cvičení. Chyba a její příčiny ve VCJ, oprava chyb v ústním a písemném projevu. 4. - 5. týden: Poslech s porozuměním, proces zpracování v mozku, podmínky pro poslech, typologie poslechových strategií, metodický postup nácviku poslechu; typologie poslechových cvičení. 6.- 7. týden: Čtení s porozuměním; strategie rychlého čtení a orientace v textu, subjektivní a objektivní obtíže, porovnání poslechu a čtení s porozuměním, metodický postup nácviku čtení, sestavování pracovního materiálu. 8.- 9. týden: Typologie ústního projevu, vnitřní a vnější řeč, subjektivní a objektivní obtíže žáků, metodický postup při nácviku dialogu, typologie cvičení. 10.- 11. týden: Písemný projev, porovnání psaného projevu s mluveným; psaní jako cílová dovednost a jako zprostředkující dovednost; typologie psaní z hlediska řízenosti; metodický postup nácviku psaní. Motivace ke psaní. 12.-13. týden: Úvod do výukové praxe: fáze hodiny, instrukce, formulace cílů, práce s Nástrojem pro sebehodnocení. 14. týden: test - shrnutí, reflexe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Komunikační kompetence jako cíl současné výuky cizího jazyka na ZŠ, receptivní, produktivní a kombinované řečové dovednosti, psycholingvistické pozadí rozdílů mezi nimi, metodický postup nácviku, typologie cvičení a učebních strategií.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností
Podmínky k udělení zápočtu: 1 neomluvená absence (nad rámec povolených absencí je třeba doložit lékařské potvrzení) aktivní spolupráce na seminářích, vypracování zadaných úkolů zápočtový test (fráze se skript od K. Podrápské a N. Matouchové: Vyučovací jazyk? Němčina! TUL 2004), hranice úspěšnosti - 90% Podmínky k udělení zkoušky: Zkouška probíhá v německém jazyce a spočívá v odborné rozpravě o tématu, které si student vylosuje. Témata vychází ze seminářů předmětu DN1E a DN2E. Ověřovány budou zejména obecné znalosti nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností, způsoby jejich testování, vhodné učební strategie, a to vše na pozadí jejich psycholingvistických zvláštností. Hodnocena bude plynulost vyjadřování, jazyková a věcná správnost sdělení.
|
Doporučená literatura
|
-
BAUSCH, Karl-Richard, Herbert CHRIST, KRUMM, Hans Jürgen. Handbuch Fremdsprachenunterricht.. 2007. ISBN ISBN 978-3-8252-8.
-
DECKE-CORNILL, Helene, KÜSTER, Lutz. Fremdsprachendidaktik: eine Einführung. Tübingen, 2010. ISBN 978-3-8233-6474-0.
-
DOYÉ, Peter. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache.. 1988. ISBN ISBN 3-468-49437-.
-
HÄUSSERMANN, Ulrich, PIEPHO, Hans-Eberhard. Aufgaben-Handbuch: Deutsch als Fremdsprache. München, 1996. ISBN 3-89129-269-4.
-
HUNEKE, Hans-Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung.. 2005. ISBN ISBN 3-503-07956-.
-
JANÍKOVÁ, V. - MICHELS MC.GOVERN, M. Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick.. Brno, 2001.
-
PODRÁPSKÁ, Kamila. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka.. 2008. ISBN ISBN 978-80-7372-.
-
PODRÁPSKÁ, Kamila, MATOUCHOVÁ, Naďa. Vyučovací jazyk? Němčina!. Technická univerzita v Liberci, 2004.
|