Vyučující
|
-
Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
-
Weber Tilo, Dr. phil. habil. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem metodická koncepce, kritéria jejich klasifikace (základní časový přehled metod monolingválních a bilingválních), metoda guvernantská. 2. Bilingvální metody (gramaticko-překladová, interlineární, kognitivní), historické souvislosti jejich vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metod k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 3. Metoda přímá jako první zástupce monolingválních metodických koncepcí. Historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 4. Metoda audioorální, historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 5. Metoda audiovizuální, historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 6. Komunikační přístup, historický kontext jeho vzniku, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah přístupu k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 7. Postmetodické období. 8. Alternativní výukové metody (sugestopedie, TPR, The Silent Way).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na předměty Didaktika NJ1 a Didaktika NJ2, které jsou zařazeny ve 3. ročníku bakalářského studia. Završující předmět Didaktika NJ3 tematizuje metodické koncepce osvojování cizích jazyků v historickém přehledu, analýzu historických a soudobých učebních souborů z pohledu dosud platných principů a metod, specifika osvojování cizího jazyka u různých věkových skupin. V navazujících seminářích studenti dokážou na základě analýzy dobových učebních souborů vytvořit vlastní ukázky možné podoby učebnicové lekce a převedou ji do konkrétní výukové hodiny tak, aby byli schopni teoreticky zdůvodnit zvolené postupy a porovnat je se současnými rysy VCJ.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností
Podmínky k udělení zápočtu: aktivní účast v seminářích, vypracování dílčích úkolů, vypracování referátu. Ústní zkouška zahrnuje látku předmětu DN1E, DN2E a DN3E.
|
Doporučená literatura
|
-
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.. &, &.
-
Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5035-8.
-
Larsen-Freeman, D.; Anderson, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford University Press, 2011.
-
Liškař, Č. Cíl, obsahy a metody vyučování cizím jazykům.. Brno, 1974.
-
NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Unterrichts. Eine Einführung.. Berlin, 1993. ISBN 3-468-49676-1.
-
Podrápská, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka, TUL 2008..
|