Vyučující
|
-
Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.- 2. týden: Předmět didaktiky cizích jazyků (DCJ), bázové disciplíny DCJ. Současné postavení NJ v základním vzdělávání ČR. Kurikulum. 3.-4. týden: Cíle výuky cizích jazyků. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Věkové zvláštnosti dětí a dospělých ve vztahu k VCJ. 5.-7. týden: Jazykové prostředky a řečové dovednosti, klasifikace, charakteristika. Zvuková a psaná podoba němčiny, metody nácviku, fonetická rozcvička, typologie cvičení. Důsledky odlišnosti jazykových systémů ČJ a NJ a odraz v chybovosti žáků. 8.-9. Slovní zásoba - metody osvojování slovní zásoby, semantizační techniky při práci s novým lexikem, učební strategie, typologie cvičení. 10.-11. týden: Gramatický plán německého jazyka, signální gramatika jako prostředek pedagogické gramatiky, zprostředkování gramatických pravidel (indukce, dedukce?), vztah gramatiky a funkce jazyka, typologie cvičení. 12.-13. týden: reflexe semináře a zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář si klade za cíl seznámit studenty se základní lingvodidaktickou terminologií, metodickým postupem nácviku jednotlivých jazykových prostředků, typologií cvičení pro daný jazykový prostředek. Student se seznámí s lingvistickými důsledky odlišnosti jazykových systémů ČJ a NJ a jejich odrazem v chybovosti žáků.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Účast na cvičeních Úspěšné splnění dvou testů Test A (úspěnost 90 %) ověřuje formou překladu znalost jazykových instrukcí. Přehled instrukcí naleznete ve skriptech Podrápská, K. - Matouchová, N. (2009): Vyučovací jazyk? Němčina! TUL (str. 1-28) Test B (70 %) ověřuje teoretické znalosti z probíraných témat v oblasti didaktiky cizího jazyka - němčiny (základní terminologie oboru, metodický postup nácviku jazykových prostředků, lingvistické důsledky odlišnosti jazykových systémů ČJ a NJ a jejich odraz v chybovosti žáků?)
|
Doporučená literatura
|
-
DIELING, H. - HIRSCHFELD, U. Phonetik lehren und lernen. Langenscheidt, 2000..
-
APELTAUER, Ernst. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs: eine Einführung.. 1997. ISBN ISBN 3-468-49658-.
-
BAUSCH, Karl-Richard, Herbert CHRIST, KRUMM, Hans Jürgen. Handbuch Fremdsprachenunterricht.. 2007. ISBN ISBN 978-3-8252-8.
-
Bohn, R. Probleme der Wortschatzarbeit. Berlin, 1999.
-
DOYÉ, Peter. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache.. 1988. ISBN ISBN 3-468-49437-.
-
Funk, H. - Koenig, M. Grammatik lehren und lernen. Berlin, 1991.
-
HÄUSSERMANN, U., PIEPHO, Hans-Eberhard. Aufgaben-Handbuch: Deutsch als Fremdsprache.. 1996. ISBN ISBN 3-89129-269-.
-
HUNEKE, Hans-Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung.. 2005. ISBN ISBN 3-503-07956-.
-
Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru.. Praha, 2013.
-
Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5035-8.
-
Koeppel, R. Deutsch als Fremdsprache - Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Schneider Verlag Hohengehren, 2016.
-
PODRÁPSKÁ, Kamila. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka.. 2008. ISBN ISBN 978-80-7372-.
-
PODRÁPSKÁ, Kamila, MATOUCHOVÁ, Naďa. Vyučovací jazyk? Němčina!. Technická univerzita v Liberci, 2004.
|