Vyučující
|
-
Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem metodická koncepce, kritéria jejich klasifikace (základní časový přehled metod monolingválních a bilingválních), metoda guvernantská. 2. Bilingvální metody (gramaticko-překladová, interlineární, kognitivní), historické souvislosti jejich vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metod k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 3. Metoda přímá jako první zástupce monolingválních metodických koncepcí. Historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 4. Metoda audioorální, historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 5. Metoda audiovizuální, historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 6. Komunikační přístup, historický kontext jeho vzniku, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah přístupu k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 7. Postmetodické období. 8. Alternativní výukové metody (sugestopedie, TPR, The Silent Way).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na předměty Didaktika NJ1 a Didaktika NJ2, které jsou zařazeny ve 3. ročníku bakalářského studia. Završující předmět Didaktika NJ3 tematizuje metodické koncepce osvojování cizích jazyků v historickém přehledu, analýzu historických a soudobých učebních souborů z pohledu dosud platných principů a metod, specifika osvojování cizího jazyka u různých věkových skupin. V navazujících seminářích studenti dokážou na základě analýzy dobových učebních souborů vytvořit vlastní ukázky možné podoby učebnicové lekce a převedou ji do konkrétní výukové hodiny tak, aby byli schopni teoreticky zdůvodnit zvolené postupy a porovnat je se současnými rysy VCJ.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností
Účast na cvičeních. Zápočtový test, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BAUSCH, Karl-Richard, CHRIST, Herbert, KRUMM, Hans-Jürgen (ed.). Handbuch Fremdsprachenunterricht.. Tübingen, 2007. ISBN 978-3-8252-8043-7.
-
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.. &, &.
-
HUNEKE, Hans-Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung.. 2005. ISBN ISBN 3-503-07956-.
-
Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru.. Praha, 2013.
-
NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Unterrichts. Eine Einführung.. Berlin, 1993. ISBN 3-468-49676-1.
-
Podrápská, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka, TUL 2008..
|