Předmět: Didaktika NJ 3

» Seznam fakult » FP » KNJ
Název předmětu Didaktika NJ 3
Kód předmětu KNJ/DNJ3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojem metodická koncepce, kritéria jejich klasifikace (základní časový přehled metod monolingválních a bilingválních), metoda guvernantská. 2. Bilingvální metody (gramaticko-překladová, interlineární, kognitivní), historické souvislosti jejich vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metod k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 3. Metoda přímá jako první zástupce monolingválních metodických koncepcí. Historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 4. Metoda audioorální, historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 5. Metoda audiovizuální, historické souvislosti jejího vzniku a rozvoje, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah metody k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 6. Komunikační přístup, historický kontext jeho vzniku, lingvistická, psychologická a pedagogická východiska, analýza ukázek učebních souborů, vztah přístupu k rozvoji jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků. 7. Postmetodické období. 8. Alternativní výukové metody (sugestopedie, TPR, The Silent Way).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět navazuje na předměty Didaktika NJ1 a Didaktika NJ2, které jsou zařazeny ve 3. ročníku bakalářského studia. Završující předmět Didaktika NJ3 tematizuje metodické koncepce osvojování cizích jazyků v historickém přehledu, analýzu historických a soudobých učebních souborů z pohledu dosud platných principů a metod, specifika osvojování cizího jazyka u různých věkových skupin. V navazujících seminářích studenti dokážou na základě analýzy dobových učebních souborů vytvořit vlastní ukázky možné podoby učebnicové lekce a převedou ji do konkrétní výukové hodiny tak, aby byli schopni teoreticky zdůvodnit zvolené postupy a porovnat je se současnými rysy VCJ.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická demonstrace získaných dovedností

Účast na cvičeních. Zápočtový test, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • BAUSCH, Karl-Richard, CHRIST, Herbert, KRUMM, Hans-Jürgen (ed.). Handbuch Fremdsprachenunterricht.. Tübingen, 2007. ISBN 978-3-8252-8043-7.
  • HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.. &, &.
  • HUNEKE, Hans-Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung.. 2005. ISBN ISBN 3-503-07956-.
  • Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru.. Praha, 2013.
  • NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Unterrichts. Eine Einführung.. Berlin, 1993. ISBN 3-468-49676-1.
  • Podrápská, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka, TUL 2008..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr