Vyučující
|
-
Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Metodické postupy nácviku výslovnosti segmentálních prvků německého jazyka, typologie cvičení. 2. Metodické postupy nácviku výslovnosti suprasegmentálních prvků německého jazyka, typologie cvičení. 3. Metodické postupy nácviku slovní zásoby německého jazyka, typologie cvičení. 4. Učební strategie k osvojování cizojazyčné slovní zásoby. 5. Metodické postupy nácviku gramatické struktury I. 6. Metodické postupy nácviku gramatické struktury II. 7. Komunikativně zakotvená gramatická cvičení. 8. Metodický postup nácviku poslechu s porozuměním, typologie cvičení 9. Metodický postup nácviku čtení s porozuměním, typologie cvičení 10. Metodický postup nácviku ústního projevu I, typologie cvičení 11. Metodický postup nácviku ústního projevu II, typologie cvičení 12. Metodický postup nácviku písemného projevu. 13. Kreativní psaní ve VCJ I. 14. Kreativní psaní ve VCJ II.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Základní metodické postupy nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností v mimoškolní výuce německého jazyka. Proseminář je určen studentům posledního ročníku bakalářského neučitelského studijního programu, oboru německý jazyk, kteří a. nebudou pokračovat v navazujícím magisterském studiu a nastoupí v souladu s profilem absolventa do sféry mimoškolního vzdělávání dětí a mládeže, b. budou pokračovat v navazujícím magisterském studiu a nastoupí v 7. semestru na řízenou průběžnou pedagogickou praxi bez adekvátní předřazené povinné lingvodidaktické přípravy.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Aktivní spolupráce v hodině, úspěšné zvládnutí dílčích úkolů, 75% účast v semináři. Požadavky se mohou aktuálně lišit. Úplné a aktuální informace jsou uvedeny v sylabech na webových stránkách katedry německého jazyka http://www.fp.tul.cz/knj/novyweb/materialy/hasikova
|
Doporučená literatura
|
-
HUNEKE, H.-W., STEINIG, W. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin, E.Schmidt Verlag 2002..
-
CHODĚRA, R. et al. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Rudná u Prahy: Editpress, 2001.
-
WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996..
|