Předmět: Didaktický seminář NJ 3

» Seznam fakult » FP » KNJ
Název předmětu Didaktický seminář NJ 3
Kód předmětu KNJ/DS3N
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
  • Weber Tilo, Dr. phil. habil. Ph.D.
Obsah předmětu
Povinně volitelný předmět Didaktický seminář NJ 3 je strukturován jako teoreticko-praktický kurz. Sleduje jak teoretická východiska výuky německého jazyka, tak i jejich praktickou aplikaci v každodenní výuce. Vede účastníky kurzu k poznání nejdůležitějších trendů v současném vzdělávání obecně i specificky v oblasti výuky německého jazyka a učí je tyto trendy prakticky uplatňovat ve školní třídě. 1. - 4. týden - proč se učíme cizí jazyky - motivace studentů ke studiu německého jazyka - metody a přístupy k vyučování německého jazyka - výuka receptivních dovedností (poslech a čtení) - výuka produktivních dovedností (mluvení a psaní) - výuka jazykových prostředků (slovní zásoba, gramatika) - učební pomůcky a výběr učebnice pro výuku německého jazyka 5. - 8. týden (5. týden - státní svátek) - příprava na hodinu - způsoby prezentace nového učiva, procvičování a upevňování učiva - práce s vizuálními a audio-vizuálními materiály 9. - 12. týden - evaluační nástroje, hodnocení efektivity jazykového vyučování, testování - oprava chyb a zpětná vazba - strukturální a reflexivní zpětná vazba na mikrovyučování 13. - 14. týden - sumarizace, reflexe a evaluace znalostí, zkušeností a dovedností získaných v rámci volitelného semináře v kontextu pedagogické praxe studenta Podmínky k udělení zápočtu: - max. 2 absence (zahrnuje i nemoc) - aktivní účast na seminářích, vypracování dílčích úkolů - prezentace zvoleného tématu v ústní podobě s možnou oporou o ppt atd. - (hodnotící kritéria: faktická správnost, jazyková správnost, plynulost projevu, kreativní přístup; časový rozsah prezentace 30 min.) Doporučená literatura: DLL - Serie (Deutsch Lehren Lernen, viz https://www.goethe.de/de/spr/unt/for/dll.html) DLL 01: LEGUTKE, M., SCHART, M.: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. 2013 DLL 02: BALLWEG, S., DRUMM, S., HUFEISEN, B., KLIPPEL, J., PILYPAITYTE, L.: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? 2013 DLL 03: BARKOWSKI, H., GROMMES, P., LEX, B., VICENTE, S., WALLNER, F., WINZER-KIONTKE, B.: Deutsch als fremde Sprache. 2014 DLL 04: FUNK, H., KUHN, CH., SKIBA, D., SPANIEL-WEISE, D., RAINER, W. E., RICART-BREDE, J.: Aufgaben, Übungen, Interaktion: Buch mit Video-DVD (dll - deutsch lehren lernen: Fort- und Weiterbildung weltweit) Taschenbuch. 2014 DLL 05: RÖSLER, D., WÜRFFEL, N.: Lernmaterialien und Medien. 2014 von Dietmar Rösler (Autor), Nicola Würffel (Autor) DLL 06: ENDE, K., GROTJAHN, R., KLEPPIN, K., MOHR, I.: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. 2013 von Karin Ende (Autor), Rüdiger Grotjahn (Autor), Karin Kleppin (Autor), Imke Mohr (Autor) DLL 07: GROTJAHN, R., KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. 2015 DLL 08: LUNDQUIST-MOG, A., WIDLOK, B., DaF für Kinder. 2015 DLL 09: BRASH, B., PFEIL, A.: Unterrichten mit digitalen Medien. 2017 DLL 10: MOHR, I., SALOMO, D.: DaF für Jugendliche: Deutsch als Fremdsprache. 2016 DLL 15: FEICK, D., PIETZUCH, A., SCHRAMM, K.: Alphabetisierung für Erwachsene. 2013 DLL 16: BEESE, M., BENHOLZ, C., CHLOSTA, CH., GÜRSOY, E., HINRICHS, B., NIEDERHAUS, C., OLESCHKO, S.: Sprachbildung in allen Fächern. 2014 DLL Glossar: ENDE, K., MOHR, I.: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. 2015

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je seznámit studenty s možnostmi využití počítačové techniky ve výuce cizích jazyků a upozornit je na možná úskalí při práci s nimi. Student své teoretické znalosti ověřuje v rámci paralelně probíhající oborové pedagogické praxe.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
- max. 2 absence (zahrnuje i nemoc) - aktivní účast na seminářích, vypracování dílčích úkolů - prezentace zvoleného tématu v ústní podobě s možnou oporou o ppt atd. - (hodnotící kritéria: faktická správnost, jazyková správnost, plynulost projevu, kreativní přístup; časový rozsah prezentace 30 min.)

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

Aktivní spolupráce v hodině, úspěšné zvládnutí dílčích úkolů, 75% účast v semináři. Požadavky se mohou aktuálně lišit. Úplné a aktuální informace jsou uvedeny v sylabech na webových stránkách katedry německého jazyka http://www.fp.tul.cz/knj/novyweb/materialy/hasikova
Doporučená literatura
  • BARKOWSKI, H., KRUMM, H.-J. Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen, 2010.
  • BAUSCH, K.-R., BURWITZ-MELZER, MEHLHORN, RIEMER, KRUMM, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, 2016.
  • BRENN, H. et al. Handbuch zur Praxisberatung in der Lehrerbildung.. Wien, 1991.
  • DECKE-CORNILL, H. - KÜSTER, L. Fremdsprachendidaktik: eine Einführung.. 2010.
  • HALLET, W., KÖNIGS, F. G. Handbuch Fremdsprachendidaktik. 2013.
  • HELBIG, G., GÖTZE, L., HENRICI, G., KRUMM, H.-J. (eds.). Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch.. Berlin/New York: Walter de Gruyter, 2001.
  • HUNEKE, H. W., STEINIG, W. Deutsch als Fremdsprache.. Berlin, 2002. ISBN ISBN3503061851.
  • Choděra, R. et al. Didaktika cizích jazyků na přelomu století. Rudná u Prahy, 2001.
  • Janíková, V. et al. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2000.
  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků.. Praha, 2011.
  • Lojová, G., Vlčková, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků.. Praha, 2011.
  • Mattes, W. Methoden für den Unterricht. 2011.
  • MEYER. H. Leitfaden zur Unterrichtsvorbereitung.. Frankfurt/M: Scriptor, 1989.
  • PODRÁPSKÁ, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka, TUL 2008..
  • PODRÁPSKÁ, K., MATOUCHOVÁ, N. Vyučovací jazyk? Němčina!. Liberec: TUL, 2004.
  • RÖSLER, D. "Deutsch als Fremdsprache", Stuttgart - Weimar: Metzler, 1994..
  • SCHLIESZEIT, J. Mit Whiteboards unterrichten: das neue Medium sinvoll nutzen. Weinheim, 2011.
  • ŠIMEČKOVÁ, A. O němčině pro Čechy. Praha 1995.
  • Weigmann, J. Unterrichtsmodelle für den Unterricht in DaF. Ismaning 1992..
  • Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch.. Ostrava, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr