Předmět: Didaktický seminář NJ 1

» Seznam fakult » FP » KNJ
Název předmětu Didaktický seminář NJ 1
Kód předmětu KNJ/DSE1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teorie didaktické hry. Pojem didaktická hra ve vztahu k VCJ. 2. Pravidla hry (jak formulovat), role učitele před, v průběhu a po skončení hry. 3. Fonetické hry. 4. Ortografické hry. 5. Lexikální hry. 6. Gramatické hry. 7. Hry pro rozvoj poslechu s porozuměním. 8. Hry pro rozvoj čtení s porozuměním. 9. Hry pro nácvik ústního projevu. 10. Hry pro nácvik písemného projevu. 11. Hry pro interaktivní tabuli I. 12. Hry pro interaktivní tabuli II. 13. Hry na internetu. 14. Odevzdání portfolia her.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem tohoto semináře je seznámit studenty s jednotlivými typy jazykových her pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností. Na základě prezentovaných ukázek her student vytvoří vlastní portfolio her, které odevzdá v termínu, jenž stanoví vyučující.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
zápis bez omezení

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

aktivní účast na cvičeních prezentace tří her (ústně na cvičeních + písemné shrnutí)
Doporučená literatura
  • BEHME-GISSEL, Helma, KOENIG, Michael. Miteinander reden lernen: Sprechspiele im Unterricht.. München, 1985. ISBN 3-89129-104-3.
  • DAUVILLIER, Christa, LÉVY-HILLERICH, Dorothea. Spiele im Deutschunterricht. München, 2004. ISBN 978-3-468-49646-2.
  • EGRTOVÁ, Soňa. Didaktické hry pro výuku německého jazyka na I. stupni ZŠ. Liberec, 2004. ISBN 80-7083-863-9.
  • GERNGROß, Günter, KRENN, Wilfried, PUCHTA, Herbert. Grammatik kreativ. München, 1999. ISBN 3-468-49479-3.
  • HIRSCHFELD, Ursula, REINKE, Kerstin. 44 Aussprachespiele. Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart, 2014. ISBN 978-3-12-675187-2.
  • SÁNCHEZ, Juana, SANZ, Carlos, DREKE, Michael. Spielend Deutsch lernen. Interaktive Arbeitsblätter für Anfänger und Fortgeschrittene. Berlin, 1997. ISBN 3-468-49988-4.
  • SPIER, Anne, GÖBEL, Richard. Mit Spielen Deutsch lernen: Spiele und spielerische Übungsformen für den Unterricht mit ausländischen Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen. Frankfurt am Main, 1981. ISBN 3-589-20781-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr