Předmět: Didaktika fonetiky NJ

» Seznam fakult » FP » KNJ
Název předmětu Didaktika fonetiky NJ
Kód předmětu KNJ/FODI
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. týden: Úvod do problematiky. Fonetika a fonologie a jejich úloha při výuce NJ. 2.-3. týden: Problematika fonetického transferu a interferencí. 4. týden: Fonetické interference mezi ČJ a NJ. 5.-6. týden: Typologie fonetických cvičení a možnosti živého kontaktu s fonetickými jevy (využití filmu, rozhlasové hry, divadla apod.). 7.-8. týden: Problematika interference mezi AJ a NJ při AJ jako prvním cizím jazyku. 8.-10. týden: Fonetická rozcvička a její formy - inscenace, drobná performativní cvičení. 11.-12. týden: Úloha fonetiky ve vztahu ke gramatickým jevům a cvičením. 13.-14. týden: Fonetika jako problémový okruh při nácviku čtení s porozuměním.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prezentovat fonetiku a s ní spřízněnou fonologii jako výchozí bázi pro výuku cizího jazyka. Předmět se zabývá mj. problematikou takzvané "fonetické rozcvičky", která by v ideálním případě měla tvořit úvod každé hodiny NJ. Dále je fonetika zkoumána jako jev, který má tvořit přirozenou součást výuky NJ, například ve vztahu ke čtení a poslechu s porozuměním, dále též ke konverzačním cvičením, drobným inscenacím apod. Předmět se logicky opírá o dosavadní dosažené znalosti z bakalářského a magisterského studia a prohlubuje tyto znalosti o didaktický aspekt.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na cvičeních. Zápočet: prezentace, ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BECKER, Thomas. Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen.. Darmstadt, 2012. ISBN 978-3-534-24949-7.
  • DAHMEN, Silvia, WETH, Constanze. Phonetik, Phonologie und Schrift.. Paderborn, 2018. ISBN 978-3-8252-4752-2.
  • DIELING, Helga, HIRSCHFELD, Ursula. Phonetik lehren und lernen. Berlin, 2000. ISBN 3-468-49654-0.
  • HIRSCHFELD, Ursula, REINKE, Kerstin, STOCK, Eberhard. Phonothek intensiv. Aussprachetraining. München, 2013. ISBN 978-3-12-606385-2.
  • HIRSCHFELD, Ursula, REINKE, Kerstin. 44 Aussprachespiele. Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart, 2014. ISBN 978-3-12-675187-2.
  • KRECH, Eva-Maria, STOCK, Eberhard, HIRSCHFELD, Ursula, ANDERS, Lutz Christian. Deutsches Aussprachewörterbuch. Berlin, 2010. ISBN 978-3-11-018203-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr