Vyučující
|
-
Novotný Pavel, Dr. phil. habil. Mgr. Ph.D.
-
Mizerová Nikola, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. týden: Literatura pro děti a mládež. Vymezení tématu. Úvod. Bibliografie. 2.-4. týden: Básnická tvorba pro děti a mládež: základní přehled. Práce s vybranými literárními texty. 5.-7. týden: Problematika pohádky: základní přehled o vývoji tohoto lit. žánru a současných tendencích v oblasti pohádkové tvorby. 8.-10. týden: Román pro děti a mládež: přiblížení vybraných proudů a tendencí v oblasti německy psané románové tvorby pro děti a mládež, práce s vybranými literárními texty. 11.-13. týden: Divadlo pro děti a mládež: základní přehled, práce s vybranými literárními texty. 14. týden: Medializace německy psané literatury pro děti a mládež: základní přehled, vybrané mediální ukázky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřený na seznámení s vybranými tématy německy psané literatury pro děti a mládež. Předmět navazuje na literárněhistoricky a literárněvědně orientované studijní disciplíny bakalářského studia. Uvedená problematika je přiblížena nejen zprostředkováním přehledu o vybraných tématech a tendencích v této oblasti literatury německy mluvících zemí, ale její vývoj a současný obraz je ilustrován rovněž na pozadí vybraných děl, literárních výňatků a mediálních ukázek.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta
Úspěšné absolvování závěrečného testu. Průběžná domácí příprava, samostudium. Četba 10 literárních děl v originále. Pravidelná účast na přednáškách. Orientace v literární historii německy mluvících zemí od počátků německé literatury až po období "Vormaerz und Junges Deutschland". Orientace v základních literárněvědných pojmech.
|
Doporučená literatura
|
-
BRUNKEN, Otto, WILD, Reiner. Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Stuttgart, 2008. ISBN 978-3-476-01980-6.
-
EDER, Ulrike. Sprache erleben und lernen mit Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch als Zweitsprachenunterricht. Wien, 2015. ISBN 978-3-7069-0780-4.
-
SEIBERT, Ernst. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien, 2018. ISBN 978-3-8252-3073-9.
-
SCHIKORSKY, Isa. Kinder- und Jugendliteratur. Köln, 2003. ISBN 3-8321-7600-4.
|