Vyučující
|
-
Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. týden: Poslech s porozuměním, příčiny obtíží, přímý vs. nepřímý poslech. 2. týden: Metodický postup, poslechové strategie, typologie cvičení. 3. týden: Čtení s porozuměním, strategie rychlé orientace v textu. 4. týden: Metodický postup, typologie cvičení. 5. týden: Typologie ústního projevu, metodický nácvik dialogu. 6. týden: Hravé formy nácviku ústního projevu. 7. týden: Písemný projev jako prostředek a cílová dovednost, metodický nácvik. 8. týden: Kreativní psaní. 9.-14. týden: Výstupy studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na nácvik řečových dovedností jako základu komunikačního cíle výuky cizího jazyka na ZŠ. Jednotlivé řečové dovednosti jsou probírány z hlediska svých psychologických a psycholingvistických základů. Metodický nácvik a formy testování zohledňují charakteristiku dítěte mladšího školního věku. Poukazováno bude zvláště na propojení nácviku řečových dovedností a jazykových prostředků. Studenti teoretické poznatky aplikují při přípravě a simulaci vlastní výukové aktivity. Součástí kurzu je práce s odbornou cizojazyčnou literaturou, jejíž náročnost odpovídá referenční úrovni C1. Studenti jsou schopni v německém jazyce shrnout a interpretovat informace z textů.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Rozhovor
Po studentech je požadována pravidelná účast na cvičeních (3 absence povoleny). Student v průběhu semestru zpracuje stručné shrnutí zadaných odborných textů. Zápočet student získá na základě úspěšně provedené prezentace vybrané jazykové aktivity. Hodnocena bude metodická a jazyková správnost. Předmět je ukončen ústní zkouškou, která má dvě části. První probíhá v českém jazyce a zahrnuje otázky z obou didaktických předmětů. Druhá probíhá v německém jazyce a student v ní prokazuje schopnost rozpravy nad odborným textem, který si volí sám z některé ze studovaných oblastí. Student je schopen zdůvodnit volbu tématu, shrnout text vlastními slovy a interpretovat jej. Hodnocena bude obsahová a jazyková správnost ústního projevu.
|
Doporučená literatura
|
-
Doyé, P. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin, München, Wien, 1988.
-
HÄUSSERMANN, U., PIEPHO, Hans-Eberhard. Aufgaben-Handbuch: Deutsch als Fremdsprache.. 1996. ISBN ISBN 3-89129-269-.
-
HUNEKE, H. W., STEINIG, W. Deutsch als Fremdsprache.. Berlin, 2002. ISBN ISBN3503061851.
-
Podrápská, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka, TUL 2008..
-
PODRÁPSKÁ, K., MATOUCHOVÁ, N. Vyučovací jazyk? Němčina! Liberec: TUL 2004..
-
ŠIMEČKOVÁ, A. O němčině pro Čechy. Praha 1995.
|