Vyučující
|
-
Weginger Dagmar, Mgr.
-
Mizerová Nikola, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových dovedností v rovině poslechu s porozuměním. V části poslechové seznámí cvičení studenty s možnými cíli poslechu s porozuměním ve vztahu k postihnutí informace (poslech globální, selektivní) a učebními strategiemi pro jejich nácvik v samostudiu. Student si ve cvičení prohloubí a upevní dovednost porozumět audio-nahrávkám na úrovni B2. Bude schopen v textu postihnout základní informace (globální poslech), použít je pro vlastní reprodukci slyšeného a další rozvoj tématu dle zadání polootevřených úloh. V druhé řadě se předmět zaměřuje na systematické prohlubování slovní zásoby a na práci s výkladovým slovníkem. Pracuje se s portfoliem autentických nahrávek, vybraných z webů Deutsche Welle, Deutschlandfunk a Tagesschau.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět zohledňuje rozdílnou vstupní jazykovou úroveň studentů 1. semestru od rozvinuté referenční úrovně B1 až po rozvinutou úroveň B2. Obsah předmětu navazuje na předmět Praktická jazyková cvičení NJ2 a je zaměřen na dorovnání heterogenních vstupních jazykových dovedností v rovině poslechu s porozuměním a písemného projevu. V části poslechové si student rozvíjí strategiemi globálního a selektivního poslechu s porozuměním. Student si prohloubí a upevní dovednost porozumět autentickým textům. Postihne informace potřebné pro splnění polootevřených a navazujících otevřených úloh (např. reprodukce a interpretace slyšeného a další rozvoj tématu dle zadání). Zároveň si rozšiřuje slovní zásobu. V písemném projevu si student prohlubuje a upevňuje dovednost vhodně argumentovat při psaní stylistických útvarů (popis, výklad, úřední dopis). Ve svém řízeném písemném projevu je schopen se adekvátně lexikálně i gramaticky vyjádřit k vybraným tematickým okruhům. Předmět je v rovině gramatické progrese úzce provázán s předmětem Praktická jazyková cvičení NJ4.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
Podmínka ke zkoušce: zápočet z předmětů PN1N, PN2N, PN4N
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta
Pro část poslech: - pravidelná a aktivní účast - úspěšné absolvování zápočtového testu Pro část písemný projev: - pravidelná a aktivní účast (max. 1 neomluvená absence) - včasné odevzdání písemné práce - úspěšné absolvování závěrečné písemné práce (300-350 slov, píše se ve výuce)
|
Doporučená literatura
|
-
BUSCHA, Anne, RAVEN, Susanne, SZITA, Szilvia. Erkundungen. B2. Leipzig, 2016. ISBN 978-3-941323-26-1.
-
Deutsche Welle. Portfolio poslechových textů.
-
DUDEN. Deutsches Universalwörterbuch.. Mannheim, 2015. ISBN 978-3411055081.
-
KAST, B. Fertigkeit Schreiben. Berlin, 1999.
-
KAST, Bernd. Fertigkeit Schreiben.. Berlin, 2008. ISBN 978-3-468-49666-0.
-
LANGER, Nicole. Referate und Vorträge halten. Gezielt vorbereiten und überzeugend präsentieren. München, 2014. ISBN 978-3-8174-7282-6.
|