Předmět: Praktická jazyková cvičení NJ 3

» Seznam fakult » FP » KNJ
Název předmětu Praktická jazyková cvičení NJ 3
Kód předmětu KNJ/PN3E
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Weginger Dagmar, Mgr.
  • Mizerová Nikola, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových dovedností v rovině poslechu s porozuměním. V části poslechové seznámí cvičení studenty s možnými cíli poslechu s porozuměním ve vztahu k postihnutí informace (poslech globální, selektivní) a učebními strategiemi pro jejich nácvik v samostudiu. Student si ve cvičení prohloubí a upevní dovednost porozumět audio-nahrávkám na úrovni B2. Bude schopen v textu postihnout základní informace (globální poslech), použít je pro vlastní reprodukci slyšeného a další rozvoj tématu dle zadání polootevřených úloh. V druhé řadě se předmět zaměřuje na systematické prohlubování slovní zásoby a na práci s výkladovým slovníkem. Pracuje se s portfoliem autentických nahrávek, vybraných z webů Deutsche Welle, Deutschlandfunk a Tagesschau.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět zohledňuje rozdílnou vstupní jazykovou úroveň studentů 1. semestru od rozvinuté referenční úrovně B1 až po rozvinutou úroveň B2. Obsah předmětu navazuje na předmět Praktická jazyková cvičení NJ2 a je zaměřen na dorovnání heterogenních vstupních jazykových dovedností v rovině poslechu s porozuměním a písemného projevu. V části poslechové si student rozvíjí strategiemi globálního a selektivního poslechu s porozuměním. Student si prohloubí a upevní dovednost porozumět autentickým textům. Postihne informace potřebné pro splnění polootevřených a navazujících otevřených úloh (např. reprodukce a interpretace slyšeného a další rozvoj tématu dle zadání). Zároveň si rozšiřuje slovní zásobu. V písemném projevu si student prohlubuje a upevňuje dovednost vhodně argumentovat při psaní stylistických útvarů (popis, výklad, úřední dopis). Ve svém řízeném písemném projevu je schopen se adekvátně lexikálně i gramaticky vyjádřit k vybraným tematickým okruhům. Předmět je v rovině gramatické progrese úzce provázán s předmětem Praktická jazyková cvičení NJ4.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
Podmínka ke zkoušce: zápočet z předmětů PN1N, PN2N, PN4N

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta

Pro část poslech: - pravidelná a aktivní účast - úspěšné absolvování zápočtového testu Pro část písemný projev: - pravidelná a aktivní účast (max. 1 neomluvená absence) - včasné odevzdání písemné práce - úspěšné absolvování závěrečné písemné práce (300-350 slov, píše se ve výuce)
Doporučená literatura
  • BUSCHA, Anne, RAVEN, Susanne, SZITA, Szilvia. Erkundungen. B2. Leipzig, 2016. ISBN 978-3-941323-26-1.
  • Deutsche Welle. Portfolio poslechových textů.
  • DUDEN. Deutsches Universalwörterbuch.. Mannheim, 2015. ISBN 978-3411055081.
  • KAST, B. Fertigkeit Schreiben. Berlin, 1999.
  • KAST, Bernd. Fertigkeit Schreiben.. Berlin, 2008. ISBN 978-3-468-49666-0.
  • LANGER, Nicole. Referate und Vorträge halten. Gezielt vorbereiten und überzeugend präsentieren. München, 2014. ISBN 978-3-8174-7282-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr