Vyučující
|
-
Novotný Pavel, Dr. phil. habil. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Německo jako federativní stát: geografický a politický vhled do tématiky. 2. Různorodost a jednota: dějiny Německa a jejich variabilita. 3. "Roztříštění" a sjednocení Německa: Německo v 19. st. 4. První světová válka a Výmarská republika. 5. Národní socialismus. 6. Rozdělená země: Německo v období studené války. 7. 1989/1990: Převrat a znovusjednocení Německa. 8. Ženy a muži v dějinách a v současném Německu. 9. Vlastní a cizí: multikulturní společnost? 10. Práce a volný čas. 11. Srovnání vzdělávacích systémů v Německu a ostatních evropských zemích. 12. Blízkost a vzdálenost: Německo a sousední země. 13. Evropské perspektivy. 14. Test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 7 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář Reálie německy mluvících zemí je první z řady intrakulturně a interkulturně zaměřených studijních disciplín. Předmět si klade za cíl interpretovat zvláštnosti kulturního prostředí německy mluvících zemí a kompaktně rozšiřuje tematicky zaměřené jazykové znalosti studentů. Posluchači takto získají vhled do uvedené tématiky, stejně jako jazykové znalosti sloužící ke zprostředkování informací o vybraných tematických okruzích reálií německy mluvících zemí. Seminář je zaměřený na dva komplexní tematické celky. První z nich si klade za cíl poskytnout studentům základní vhled do historického panoramatu německy mluvících zemí a poukázat na jeho interkulturní souvislosti. Seminář se dotkne zároveň dějinného vývoje Rakouska a Švýcarska. Druhý tematický celek se zabývá aktuálními otázkami současné německé společnosti. Vybrané problémy budou prezentovány antiteticky, aby studenty přiměly k jejich reflexi a zároveň rozkryly co nejdiferencovanější obraz současného Německa. Obě tematické části budou probírány na pozadí českých reálií a zasazeny do evropského dějinného a kulturního rámce.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Test
úspěšné absolvování testu
|
Doporučená literatura
|
-
BISCHOFF, Matthias et al. Tatsachen über Deutschland.. Frankfurt am Mein, 2015. ISBN 978-3-95542-161-8.
-
BUTLER, Ellen et al. 100 Stunden Deutschland. Orientierungskurs. Politik, Geschichte Kultur. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-12-675229-9.
-
LUSCHER, Renate. Landeskunde Deutschland. Mnichov, 2018. ISBN 978-3-19-331741-4.
-
PADRÓS, Alicia, BIECHELE, Markus. Didaktik der Landeskunde. Berlin, 2008. ISBN 978-3-468-49643-1.
-
SPECHT, Franz. Zwischendurch mal ? Landeskunde. Deutsch als Fremdsprache Niveau A2-B1. Ismaning, 2012. ISBN 978-3-19-301002-5.
|