Course: Pedagogical History

» List of faculties » FP » KPP
Course title Pedagogical History
Course code KPP/DPE
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
  • Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Pedagogical theory of Comenius. 2. Pedagogical theory of philantropism (Campe, Basedow, Salzmann) 3. Enlightment in the pedagogy. 4. School reforms in the 18. century. 5. School reforms in the 19. century. 6. Czech pedagogy in the 19. century. 7. Reformatory pedagogy in the 20. century. - J. Dewey, M. Montessori, C. Freinet, S. Freud, V. Příhoda a O. Chlup).

Learning activities and teaching methods
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
  • Class attendance - 28 hours per semester
  • Preparation for exam - 28 hours per semester
  • Home preparation for classes - 34 hours per semester
Learning outcomes
The subject deals with history of pedagogy.
After completion of the subject student will be able 1. to understand the content of prescribed curriculum of History of Pedagogy 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral theses 4. to apply gained knowledge in educational process 5. to be motivated for continuous learning in the field
Prerequisites
Student is acknowledged with basic theoretical concepts of General Pedagogy

Assessment methods and criteria
Student's performance analysis

Study objectives: 1. active participation on the lecture 2. participants will perform all given tasks 3. reading of relevant academic texts 4. writing a semestral academic paper 5. successful accomplishment of institutional objectives of the course - attainment above the minimum requirements for the award of credit
Recommended literature
  • CACH, J. DVOŘÁK, K. G.A. G.A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN, 1970..
  • CACH, J., KYRÁŠEK, J. J.J.Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Praha: SPN, 1967..
  • ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko-vychovatelský odkaz J.A. Komenského. Praha: Academia, 1987..
  • DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha 1932..
  • HOFFMANN, F., KYRÁŠEK, J. J.F. Herbart a jeho pedagogika. Praha: SPN, 1977..
  • KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. Praha: Česká grafická unie, 1923-24..
  • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2008..
  • KOMENSKÝ, J.A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Svoboda, 1992..
  • KOMENSKÝ, J.A. Velká didaktika. Praha 1958..
  • KYRÁŠEK, J. J.H. J.H. Pestalozzi. Ze života a díla. Praha: SPN, 1968..
  • LOCKE, J. Několik myšlenek o vychování. Praha 1906..
  • LOCKE, J. O výchově. Praha : SPN, 1984..
  • MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha : Nakladatelství SPS, 1998..
  • PESTALOZZI, J.H. Výbor z pedagogických spisů. Praha: SPN, 1956..
  • PŘÍHODA, V. Ideologie nové didaktiky. Brno 1936..
  • PŘÍHODA, V. Racionalizace školství. Praha : Orbis, 1930..
  • ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc 1926..
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno1994..
  • SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988..
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992..
  • ŠTVERÁK, V. J.H. Basedow a jeho filantropinum. Praha: SPN, 1981..
  • ŠTVERÁK, V., MRZENA, J. J.I. Felbiger a F. Kindermann, reformátoři lidového školství. Praha: SPN, 1986..
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha 1988..
  • VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (příhodovská reforma). Praha : PF UK, 1995..
  • VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno 1946..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester