Course: Principles of Dramatic Education

» List of faculties » FP » KPP
Course title Principles of Dramatic Education
Course code KPP/DRAE
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Zaplatílková Hutařová Vanda, Bc. DiS.
  • Fárková Eva, Mgr.
Course content
The subject deals with basics of drama education - basic background, practical forms of drama education, drama in leasure-time pedagogy, personal experience of drama. 1. Education and drama 2. Goals of drama education 3. Goals of drama for personal growth 4. Methods and techniques of drama education 5. Methods and techniques of teaching via drama education 6. Drama education in the light od multicultural, global, environmental, media education 7. Outddor drama

Learning activities and teaching methods
Monological explanation (lecture, presentation,briefing)
  • Class attendance - 42 hours per semester
  • Preparation for credit - 42 hours per semester
  • Home preparation for classes - 66 hours per semester
Learning outcomes
The subject deals with basics of drama education.
After completion of the subject student will be able 1. to understand the content of prescribed curriculum of Drama Education 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral theses 4. to apply gained knowledge in educational process 5. to be motivated for continuous learning in the field
Prerequisites
Student is acknowledged with theoretical background of personality development training.

Assessment methods and criteria
Student's performance analysis

Study objectives: 1. active participation on the lecture 2. participants will perform all given tasks 3. reading of relevant academic texts 4. writing a semestral academic paper 5. successful accomplishment of institutional objectives of the course - attainment above the minimum requirements for the award of credit
Recommended literature
  • Časopis Tvořivá dramatika (od r.1990)..
  • BAUDISOVÁ.A.-Jenger-Dufayetová,Y.:. Hry a cvičení pro dramatickou výchovu v mateřské a základní škole. Praha, Portál 1997..
  • BLÁHOVÁ,K.:. Uvedení do systému dramatické výchovy. Praha, ARTAMA 1997..
  • BRAUN,K.:. Druhá divadelní reforma? Praha, Div.ústav 1993..
  • BUDÍNSKÁ,H.:. Hry pro šest smyslů. Praha, ARTAMA 1992..
  • CÍSAŘ,J.:. Proměny divadelního jazyka. Praha, Melantrich 1986..
  • KASÍKOVÁ,H.:. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as Learning Medium. Tvořivá dramatika,2/95,s.24n..
  • KOŤÁTKOVÁ,S. a kol.:. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha, Karolinum 1999..
  • MACHKOVÁ, E.:. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha, DAMU 1997..
  • MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1999.. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005.
  • MACHKOVÁ,E.:. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, ARTAMA 1999..
  • MORGANOVÁ,N.-Saxtonová,J.:. Vyučování dramatu. Praha, STD a IPOS 2002..
  • SLAVÍK,M.:. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha, ARTAMA 1996..
  • URBANOVÁ,A.:. Mýtus divadla pro děti. Praha, ARTAMA 1993..
  • VALENTA,J.:. Dramaterapie. Praha, Portál 2001..
  • VALENTA,J.:. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů. Praha, ISV 1999..
  • VALENTA,J.:. Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů. Rádce učitele.3., Praha, Raabe 2003, C 2.9..
  • VALENTA,J.:. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, Institut soc. vztahů 1995.
  • VALENTA,J.:. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, Institut soc. vztahů 1995..
  • VALENTA,J.:. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika nonverb.komunikace). Kladno, AISIS 2004..
  • VALENTA,J.:. Učit se být. Kladno - Praha, AISIS - STROM 2003..
  • WAY,B.:. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha, Institut sociálních vztahů 1996..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Science, Humanities and Education Study plan (Version): Education in Leisure Time (20) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter