Lecturer(s)
|
-
Zaplatílková Hutařová Vanda, Bc. DiS.
-
Fárková Eva, Mgr.
|
Course content
|
1. Methods and techniques of drama education. 2. Preparatory games and exercises ? sensual perception and spatial sensation. 3. Preparatory games and exercises ? fantasy and imagination. 4. Preparatory games and exercises ? partner relationships, group sensitivity. 5. Preparatory games and exercises ? relaxing and warming-up activities. 6. Movement, pantomime, contact. 7. Improvisation, types of improvisation. 8. Acting in role, teacher in a role-play. 9. Topic structure, construction of topical drama situation. 10. Construction of a drama-class unit. 11. Planning in drama education and goal setting. 12. Didactical projecting. 13. Evaluation in drama education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Active metods (simulation, situational contingency methods, drama,acting, namagerial acting )
- Home preparation for classes
- 18 hours per semester
- Preparation for credit
- 14 hours per semester
- Class attendance
- 28 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The course deals with practical aspects of drama education in kindergarten.
After completion of the subject student will be able 1. to understand the content of prescribed curriculum of Practice in drama education 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral theses 4. to apply gained knowledge in educational process 5. to be motivated for continuous learning in the field
|
Prerequisites
|
Student has basic knowledge of drama education.
|
Assessment methods and criteria
|
Student's performance analysis, Practical demonstration of acquired skills, Oral presentation of self-study
Active attendance at seminars, study of literary resources, essay completion.
|
Recommended literature
|
-
Tvořivá dramatika. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu.
-
Bláhová, K. Hry pro tvořivé vyučování. Praha: Strom, 1997. ISBN 80-801954-7-4.
-
Bláhová, K. Jak si pohrát s pohádkou aneb pohádka jako východisko pro dramatickou hru. In: Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: Josef Raabe, 2004. ISBN 80-86307-03-4.
-
Bláhová, K. Jak si pohrát s říkadlem a pohádkou. In: Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: Josef Raabe, 2005. ISBN 80-86307-03-4.
-
Bláhová, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Budinská, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2012. ISBN 978-80-7068-015-5.
-
Koťátková, S., a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
-
Machková, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha. Akademie múzických umění v Praze, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
-
Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
-
Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha. Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-214-5.
-
Svobodová, E., Švejdová, H. Metody dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Valenta, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Kladno: AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.
|