1. Biological and psychological parenthood. 2. The basic mental needs of children, taking into account the individual stages of development. Developmental stages of human life (by E. H. Erikson). 3. Family systems, family development, father's influence, mother's influence. Siblings and a wider family. 4. Role, places and powers in family systems. 5. Adolescence, separation process, uncompleted separation and its influence on the child. 6. Pathological phenomena in the family, dysfunctional and functional family, illness as a reflection of a broken family. 7. The work of a teacher with a child from a dysfunctional family.
|
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments)
- Class attendance
- 14 hours per semester
- Home preparation for classes
- 14 hours per semester
- Preparation for credit
- 12 hours per semester
|
-
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0499-2.
-
DUNOVSKY, J. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
-
ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
-
HORNEYOVÁ, A., LANYADOVÁ, M. Psychoterapie dětí a dospívajících, psychoanalytický přístup. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-7254-568-X.
-
LANGMEIER, J., BALCAR, K. SPITZ, R. Dětská psychoterapie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-7367-710-7.
-
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2.
-
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-325-3.
-
Matějček, Z., Dytrych, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994. ISBN 80-85824-06-X.
-
MATOUŠEK, O. Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1242-3.
-
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
PONĚŠICKÝ, J. Fenomén ženství a mužství. Psychologie muže a ženy, rozdíly a vztahy. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-546-6.
-
PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-21-8.
-
PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.
-
ROHR, H. P. Nedostatečný pocit vlastní hodnoty. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0354-4.
-
ROHR, H. P. Podminované dětství. Liberec: Dialog, 2015. ISBN 978-80-7424-081-2.
-
ROHR, H. P. Zneužití. Léčba následků sexuálního nebo emočního násilí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0601-9.
-
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny.. Praha: Portál., 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
-
Šimek, J. Lidské pudy a emoce. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-121-2.
-
TÓTHOVÁ, J. Úvod do transgenerační psychologie rodiny.. Praha: Portál., 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
-
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch: rodina jako sociální děloha.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-0523-4.
-
TRAPKOVÁ L. CHVÁLA, V. Žena a muž v rodině. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-479-2.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|