1. Risk behavior - defining standards and normality of behavior, defining risk behavior in relation to socially deviant and socially pathological behavior. 2. Developmental and social factors of risk behavior from the perspective of theory of cognitive development (J. Piaget), theory of psychosocial development (E.H.Erikson) and theory of moral development (J.Piaget, L.Kohlberg, R.L. Selman). 3. Social cognition, social understanding, social influences in a small group, obedience and authority. 4. Types, manifestations, causes and functions of risk behavior (aggression, lying, imagination, taking and destroying things, manifestations of intolerance, sexual abuse, imitation of risk behavior of older children, risks in the work with the Internet). 5. Prevention of risk behavior - types of prevention of risk behavior, effective and inefficient forms of primary prevention of risk behavior implemented in schools, non-specific and specific primary prevention of risk behavior implemented in schools, basic school documents in prevention of risk behavior. 6. Work with the group as part of primary prevention of risk behavior. Institutions and workers providing prevention of risk behavior. 7. Programs of primary prevention of risk behavior for kindergartens - primarily preventive activities in the work of nursery school teacher, safety rules, development of skills for life (development of social skills and self-regulation skills).
|
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Students' portfolio
- Class attendance
- 14 hours per semester
- Home preparation for classes
- 14 hours per semester
- Preparation for credit
- 12 hours per semester
|
-
BADEGRUBER, B., PIRKL, F. Příběhy pomáhají s problémy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-416-8.
-
DOLTO, C., FAURE-POIRÉE, C. Hněv --a co s ním?. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0475-6.
-
DOLTO, C., FAURE-POIRÉE, C. Stydlivost --a co s ní?. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0476-3.
-
DOLTO, C., FAURE-POIRÉE, C. Žárlivost --a co s ní?. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0477-0.
-
EBBERT, B. 100 věcí, které by měl znát každý předškolák. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3545-7.
-
ESSA, E. Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2928-9.
-
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
GUILLAUD, M. Relaxace v mateřské škole: program relaxačních činností a her na celý rok. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0877-8.
-
MICHALOVÁ, Z. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0182-3.
-
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2012.
-
MIOVSKÝ, M., a kol. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Klinika adiktologie, 2015. ISBN 978-80-7422-394-5.
-
MÜLLER, E. Příběhy z měsíční houpačky: autogenní trénink pro děti od 4 let. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-624-7.
-
PATAKIOVÁ, M., et al. Pestrobarevný svět, aneb, Multikulturní workshopy pro učitele MŠ a 1. stupně ZŠ. Brno: Nesehnutí, 2014. ISBN 978-80-87217-13-9.
-
PFEFFER, S. Rozvíjíme emoce dětí: praktická příručka pro mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.
-
Robert, J. Nenech si to líbit!: ochrana dítěte před sexuálním zneužitím. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0340-7.
-
ROSEOVÁ, A., WEISSOVÁ, L. Rozvíjíme sebedůvěru dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-775-2.
-
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
-
SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy: hry a hrátky pro rodiče a dítě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0053-6.
-
VANÍČKOVÁ, E., et al. Sexuální zneužívání dětí: rizika a potřeby dětí jako východisko prevence. Praha: Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-260-3379-0.
-
WATT, M. Chameleon Leon. Praha: Egmont ČR, 2002. ISBN 80-7186-792-6.
|