Course: Seminar of Psychology for final examen

» List of faculties » FP » KPP
Course title Seminar of Psychology for final examen
Course code KPP/PSZE
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
  • Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Basics of general psychology. 2. Basics of developmental psychology. 3. Basics of social psychology and psychology of personality. 4. Basics of didactics and psychodidactics. 5. Basics of general pedagogy. 6. Basics of school education. 7. Selected issues of contemporary educational practice.

Learning activities and teaching methods
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
  • Home preparation for classes - 18 hours per semester
  • Class attendance - 28 hours per semester
  • Preparation for credit - 14 hours per semester
Learning outcomes
The subject deals with synthesis of psychological matters.
After completion of the subject student will be able 1. to understand the content of prescribed curriculum of ......... 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral theses 4. to apply gained knowledge in educational process 5. to be motivated for continuous learning in the field
Prerequisites
Student has basic knowledge of General Pedagogy and Didactics, General, Social, Edvelopmntal and Educational Psychology.

Assessment methods and criteria
Student's performance analysis

Study objectives: 1. active participation on the lecture 2. participants will perform all given tasks 3. reading of relevant academic texts 4. writing a semestral academic paper 5. successful accomplishment of institutional objectives of the course - attainment above the minimum requirements for the award of credit
Recommended literature
  • BERTRAND, I. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998..
  • CAMPBELL, J.R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí? Praha : Portál, 2001..
  • ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007..
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003..
  • FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha : portál, 2007..
  • HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004..
  • HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2003..
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha : Grada, 2007..
  • HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní (pedagogicko- psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi). Praha : PedF UK, 2005..
  • HŘÍBKOVÁ, L. Základní témata problematiky nadaných. Praha : JAK, 2007..
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002..
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Praha : Karolinum 2001..
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál 1997..
  • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008..
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001..
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha : Portál, 2001.
  • KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada 2005..
  • KUSÁK, P. - DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie, A, B. Olomouc: Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000..
  • MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno : Masarykova univerzita 1997..
  • MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno : Masarykova univerzita 1997..
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998..
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha : Portál 1995..
  • PELIKÁN. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995..
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál 2001..
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV 1999..
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál 1999..
  • SPILKOVÁ, V. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno : Paido, 2004..
  • STUCHLÍKOVÁ, I. (ed.). Zvládání emočních problémů školáků. Portál: Praha, 2005..
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Rómů. Praha : Grada, 2001..
  • VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada 2007..
  • VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozumění. Praha : Grada, 2005..
  • VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido 2004..
  • VETEŠKA, J.; TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada 2008..
  • WALTEROVÁ, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno : Paido, 2004. 1+2 díl..
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika individuální vzdělávací program. Praha : portál 2007..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester