Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět se věnuje problematice výchovy a vzdělávání židovských dětí v mezních podmínkách ghetta Terezín. Studenti se seznámí s možnostmi a danostmi výchovy v mezní situaci života v ghettu Terezín v letech 1942-45, s různými výchovnými koncepcemi a pedagogickými názory terezínských vychovatelů. Prezentovány budou deníky, kresby, básně, texty, písně a divadelní hry terezínských dětí, které vznikly v ghettu Terezín. V předmětu budou využívány jak texty, tak i obrazové materiály, videodokumenty k dané problematice. Součástí předmětu je návštěva ghetta Terezín.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Exkurze
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Student se seznámí s problematikou výchovy a vzdělávání židovských dětí v průběhu 2. světové války v mezní situaci života v ghettu Terezín.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Erziehung und Bildung im Ghetto Theresienstadt für Erasmusstudenten 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce
|
Předpoklady
|
Student ovládá německý jazyk v rovině porozumění a mluvené komunikace.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemná práce
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditů
|
Doporučená literatura
|
-
ADLER, H. G. Theresienstadt 1941-1945. Das Antlitz einer Zwangsgemeinschaft. Geschichte, Soziologie, Psychologie. Tübingen: JCB Mohr, 1955.
-
ADORNO, T. Erziehung zur Mündigkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1970.
-
BRENNER-WONSCHICK, H. Die Mädchen von Zimmer 28. München: Droemer Verlag, 2004.
-
HÖHNE, S. NEKULA, M. CVRKAL, I., Hrsg. Brücken. Praha: Lidové noviny, 2005.
-
KASPEROVÁ, D. Erziehung und Bildung der jüdischen Kinder im Protektorat und im Ghetto Theresienstadt. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2014.
-
KOSCHMAL, W., NEKULA, M., ROGALL, J., Hrsg. Deutsche und Tschechen. Geschichte, Kultur, Politik. München: Beck, 2001.
-
MAKAROVÁ, E. Friedl Dicker-Brandeis. Wien, 1999.
-
SCHREIER, M., HEYL, M. Das Echo des Holocaust. Pädagogische Aspekte des Erinnerns. Hamburg: Krämer, 1992.
|