Course: Waldorf pedagogy

» List of faculties » FP » KPP
Course title Waldorf pedagogy
Course code KPP/WAP-M
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
Course content
1. Reform pedagogical movement - historical overview and pedagogical starting point. New school and new education - new school movement. Alternative education systems. 2. Waldorf pedagogy - personality of Rudolf Steiner and his pedagogical work. 3. Anthroposophy and theosophy in the concept of Waldorf pedagogy. 4. Waldorf pedagogy - basic principles, analysis, overview. Waldorf preschool institutions - principles of educational and educational work. 5. Educational areas in Waldorf pedagogy. Pedagogical and didactic analysis of teaching in Waldorf kindergarten. 6. Teacher in Waldorf pedagogical concept. 7. Current Waldorf education in the Czech Republic and Europe. 8. Practice of selected school institutions working according to Waldorf pedagogy principles - example of Kindergarten Waldorf Turnov, Elementary School Waldorf Liberec. The basic part of the course is block of hospitations at Kindergarten Waldorf Turnov and Waldorf Liberec Elementary School. This is a practical part of the seminar, when the students observe the selected principles of Waldorf pedagogy and then analyze them with the teachers of the kindergarten and the seminar leaders.

Learning activities and teaching methods
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Observation
  • Class attendance - 14 hours per semester
  • Home preparation for classes - 14 hours per semester
  • Preparation for credit - 12 hours per semester
Learning outcomes
The course introduces students to basic principles of Waldorf pedagogy and Waldorf school system. After completing the course, students will be able to analyse general pedagogical and didactic issues in the context of Waldorf pedagogy.
After completion of the course the student will be able to: 1. Understand the perspective of Waldorf pedagogy on child 2. Design an educational unit in the spirit of Waldorf pedagogy 3. Understand the basics of Waldorf pedagogy
Prerequisites
Student has knowledge of pre-school education.

Assessment methods and criteria
Written assignment

Regular pedagogical visits of nursery schools with elements of alternative pedagogical concepts - waldorf kindergartens (Turnov, Liberec), reflection and critical analysis of hospitations, presentation of reflection of hospitations, creation of a proposal for educational short-term program and work activities according to alternative pedagogical concepts - teaching with respect to Waldorf pedagogy principles.
Recommended literature
  • CARLGREN, F., KLINGBORG, A. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera: obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-4-4.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • KUBÍČKOVÁ, M. Ve jménu života a naděje: život a odkaz Rudolfa Steinera: vychází k 90. výročí úmrtí. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2015. ISBN 978-80-7415-107-1.
  • LIEVEGOED, B. C. J. Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-7-7.
  • LINDENBERG, Ch. Rudolf Steiner. Ostrava: Opherus, 1998. ISBN 80-902647-0-0.
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • RICHTER, T. Učební plán waldorfské školy. Semily: Opherus, 2000.
  • RÝDL K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.
  • STEINER, R. Anthroposofie a pedagogika: články z let 1919-1924. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2011. ISBN 978-80-260-5787-1.
  • STEINER, R. Filosofie svobody: základy moderního světového názoru: výsledky pozorování duševního života podle přírodovědecké metody. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 2003. ISBN 80-86340-01-5.
  • STEINER, R. Hlavní body sociální otázky jako životní nutnost pro přítomnost i budoucnost. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-8-5.
  • STEINER, R. Theosofie: Úvod do nadsmyslového poznání světa a určení člověka. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-5-0.
  • STEINER, R. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Semily: Opherus, 2003. ISBN 80-902647-8-6.
  • STEINER, R. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy; Metodika vyučování a životní podmínky výchovy. Praha: Baltazar, 1993. ISBN 80-900307-9-3.
  • STEINER, R. Waldorfská pedagogika: seminární hodiny a přednášky k učebnímu plánu: konané ve Stuttgartě od 21. srpna do 6. září 1919 u příležitosti založení Svobodné Waldorfské školy. Semily: Opherus, 2006. ISBN 80-902647-9-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester