1. Topic of academic paper - narrowing and formulation of topic, ways of realization and processing of academic paper, methodological processing options. Professional and popular science or popularizing paper. Academic educational journal studies and academic monographs and collective monographs. 2. Types of academic papers in pedagogical periodicals - overview study, research study, theoretical study, discussion. Individual examples of studies, characteristics of individual studies. Working with source text. 3. Practical workshop for creation of various types of academic journal studies - analysis of concrete examples and own attempts at creating academic paper - formulation of topic, structure of academic paper, stylistics and syntax. First version of academic paper and its repair. Citation practice, ethical principles of making academic paper. Academic paper reviews, work with review comments. 4. Principles of making academic text and qualification thesis - from the loose wording of topic to content of the text and methodological framework of topic. Examples of good and bad practice in the area of making academic texts within the framework of diploma theses. 5. Exhibition as a kind of professional discussions and presentation of academic texts. Exhibition as a kind of popularization of pedagogical research results or activity of educators. Exhibition and its possibilities of use in presentation of work of educational institutions. Concept of exhibition, structure of exhibition, didactic construction of exhibition.
|
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments)
- Home preparation for classes
- 14 hours per semester
- Class attendance
- 14 hours per semester
- Preparation for credit
- 12 hours per semester
|
-
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
GAVORA, P. Validita a reliabilita výskumných nástrojov: princípy a reálna prax. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 511-534. 2013.
-
IVERSEN, S. P. Writing seminar reports - requierements and guidelines. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 1997.
-
KNECHT, P., DVOŘÁK, D. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 554-578. 2013.
-
MAREŠ, J. Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, roč. 59, č. 3, s. 232-258. 2009.
-
MAREŠ, J. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 427-454. 2013.
-
MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 455-477. 2013.
-
MAUCH, J. Guide to the succesful thesis and dissertation. New York: Dekker, 1998.
-
NĚMEC, J. Standardy závěrečných prací pedagogických oborů. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 535-553. 2013.
-
PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, roč. 19, č. 2, s. 89-105. 2009.
-
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013.
-
ZAPLETALOVÁ, G. Academic discourse and the genre of research article. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-687-1.
|