Vyučující
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Slabáková Nikola, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Divadelnost a dramatičnost jako principy umění, života a edukace. 2. Vztah mezi divadlem a dramatem. 3. Cíle oboru v oblasti esteticko-výchovné a cíle oboru v oblasti osobnostní a sociální výchovy. 4. Různé formy a úrovně hraní rolí ve fiktivních dramatických situacích. 5. Využití her v dramatické výchově. 6. Metody a techniky dramatické a divadelní výchovy (nonverbální, verbální, s užitím prvků jiných umění). 7. Strukturované drama. 8. Využití hudby, rozvíjení pohybu. 9. Reflexe jako nedílná součást dramatické výchovy. 10. Metody a techniky řízení procesů učení prostřednictvím metod dramatické/divadelní výchovy (s akcentem na vedení reflexí). 11. Využití literárních textů v dramatické výchově. 12. Vztah divadelní/dramatické výchovy k dalším výchovám (globální, multikulturní, osobnostní a sociální, environmentální, mediální atd.). 13. Vlastní výstupy studentů. 14. Vlastní výstupy studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je uvést studenty do problematiky dramatické, resp. divadelní výchovy a to: - v oblasti získání poznatků o oboru - v oblasti získání elementárních praktických dovedností pro využití metod a technik dramatické výchovy - v oblasti reflektovaného osobního prožitku dramatické hry navozujícího základní osobní zkušenost s tímto typem činnosti. Komplex těchto cílů vyžaduje kombinaci všech výše uvedených forem (ukazování jevů označovaných pojmy oboru v navozených praktických situacích; konkrétní osobní zážitek z působení obecného principu atd.).
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Aktivní zapojení do dramaticko-výchovných aktivit, skupinová prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
BLÁHOVÁ, K.. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
KOŤÁTKOVÁ, S.. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy.. Praha, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
-
MACHKOVÁ, E.. Metodika dramatické výchovy.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
-
MACHKOVÁ, E.. Úvod do studia dramatické výchovy.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
-
VALENTA, J.. Metody a techniky dramatické výchovy.. Praha, 1998. ISBN 80-86106-02-0.
|