Vyučující
|
-
Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy cvičení: 1. Výtvarná výchova - Historie a současnost. Cíle, úkoly a obsah výtvarné výchovy. 2. Předpoklady a dispozice pro estetické činnosti a činitele ovlivňující jejich rozvoj. Výtvarné dispozice. Vnější a vnitřní faktory a možnosti jejich regulace. 3. Ontogenetický vývoj dětského výtvarného projevu. Charakteristické znaky jednotlivých vývojových období. Individualita a typologie výtvarného projevu. 4. Struktura hodiny výtvarné výchovy. Skupina a její charakteristika s akcentem na jedince se speciálními vzdělávacími potřebami. Přípravná, realizační a hodnotící fáze. Motivace, evaluace. 5. Metody a techniky výtvarné výchovy. Specifika ve výtvarné práci u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Hra ve výtvarné výchově. 6. Metodická struktura přípravy na hodinu výtvarné výchovy. Cíl - učivo (výtvarný problém) - téma - technika. 7. Výtvarná reedukace. Cíle, požadavky, učivo a cílová skupina, výstupy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Příprava prezentace (referátu)
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je porozumění základním pojmům oboru. Studenti se seznámí se s jednotlivými metodami a možnostmi praktického užití různých výtvarných materiálů a technik při výchově a vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na specifika daného postižení a věkovou kategorii. Seznámí se s aspekty, které se podílejí na utváření předpokladů a dispozic pro estetické činnosti a činitele od raných vývojových fází. Studenti si osvojí základní metody a postupy výtvarné výchovy, které jsou vhodné pro danou věkovou kategorii a určitý typ zdravotního postižení.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Písemná práce
Aktivní účast na výuce, vypracování semestrální práce dle zadání.
|
Doporučená literatura
|
-
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
HAZUKOVÁ Helena. Objevujeme s dětmi kulturu a společnost. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7361-079-1.
-
KRUPOVÁ, D. Umělci v mateřské škole. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-2662-1120-.
-
ROESELOVÁ, V. Linie, barva, tvar..
-
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
|