Vyučující
|
-
Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historický vývoj kreslení a výtvarné výchovy. Místo a úloha výtvarné výchovy na ZŠ. Osobnost učitele výtvarné výchovy. Ontogeneze dětského výtvarného projevu a jeho diagnostika. Typologie a individualita. Pedagogické postupy a strategie ve výuce. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, okruhy, alternativní osnovy. Seminář navazuje na témata přednášek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s historií a současností oboru výtvarné výchovy. Seminář navazuje na témata přednášek. Osnova: Historický vývoj kreslení a výtvarné výchovy. Místo a úloha výtvarné výchovy na ZŠ. Osobnost učitele výtvarné výchovy. Ontogeneze dětského výtvarného projevu a jeho diagnostika. Typologie a individualita. Pedagogické postupy a strategie ve výuce. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, okruhy, alternativní osnovy.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Součástí zápočtu: seminární práce na zadané téma a příprava plánů učiva na souvislou praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I., II..
-
HAZUKOVÁ,H.; ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I..
-
UHLÍŘ, J. Tvoříme ve stylu známých malířů.
-
VONDROVÁ, P. Výtvarné techniky pro děti.
|