Vyučující
|
-
Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychodidaktika jako klíčová pedagogická disciplína (předmět, postavení a vztahy k pedagogice a psychologii, základní problémy, aspekty výuky, výuka jako systém a proces). 2. Determinanty reálné výuky (vymezení, kategorizace). 3. Škola a žák v primárním vzdělávání (škola jako specifická organizace, smysl a funkce primárního vzdělávání, specifika primárního vzdělávání, pojetí žáka a jeho vývojové zvláštnosti, styly učení, sociální aspekty vyučování, školní třída jako prostředí socializace, skupinová dynamika). 4. Učitel primární školy (osobnost učitele primární školy, autorita, kompetence, vyučovací styly, pedagogická interakce, problémy učitelské profese, škola a rodina). 5. Kurikulum primárního vzdělávání (cíle a obsah, společensko-historická determinace obsahu primárního vyučování, psychodidaktické aspekty koncipování obsahu vzdělávání, současná reforma vzdělávání, RVP, specifika školních předmětů prvního stupně, učebnice).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět studentům představuje psychodidaktiku jako interdisciplinární teorii, jež při analýze vyučování zohledňuje aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické a sociálně psychologické. V tomto komplexním pojetí se studenti seznamují se specifiky primárního vzdělávání.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test
Účast na cvičeních, plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce, test.
|
Doporučená literatura
|
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2.vyd. Praha: Grada, 2010..
-
Kalhous, Z. - Obst, O. (eds.). Školní didaktika. Portál Praha, 2002.
-
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. . Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
-
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9.
|