|
Vyučující
|
-
Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Učitel a jeho pojetí výuky (role učitele ve výuce, profesní činnosti učitele, kompetence učitele, vyučovací styl) 2. Projektování výuky 1: Kurikulum primárního vzdělávání (cíle a obsah, psychodidaktické aspekty koncipování obsahu vzdělávání, RVP) 3. Projektování výuky 2: Práce učitele s cíli, obsahem a prostředky výuky (specifika projektování výuky na 1. st. ZŠ, didaktická transformace učiva, tvorba ŠVP a učebních plánů, individualizace učebních plánů s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, příprava učitele na vyučovací hodinu, učebnice) 4. Realizace výuky: Vyučovací prostředky. Organizační formy výuky na 1. st. ZŠ (individuální vyučování a jeho uplatnění na 1. st. ZŠ, hromadné vyučování a jeho didaktické aspekty, skupinové vyučování, kooperativní výuka, problémové vyučování, individualizace a diferenciace ve výuce, problematika domácích úkolů)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Přednáška, Cvičení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět studentům představuje psychodidaktiku jako interdisciplinární teorii, jež při analýze vyučování zohledňuje aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické a sociálně psychologické. V tomto komplexním pojetí se studenti seznamují se specifiky primárního vzdělávání.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test
Účast na cvičeních, plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce, test.
|
|
Doporučená literatura
|
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2.vyd. Praha: Grada, 2010..
-
Kalhous, Z. - Obst, O. (eds.). Školní didaktika. Portál Praha, 2002.
-
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. . Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
-
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9.
|