Vyučující
|
-
Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie vzdělávání a koncepce vyučování (kategorizace teorií vzdělávání, koncepce ovlivňující primární vzdělávání, konstruktivistické pojetí výuky). 2. Organizační formy výuky (individuální vyučování a jeho možnosti, hromadné vyučování a jeho didaktické aspekty, skupinové vyučování, kooperativní výuka, problémové vyučování, individualizace a diferenciace ve výuce, inkluzivní vyučování). 3. Vyučovací metody (klasifikace vyučovacích metod a jejich analýza, kritéria účinnosti, aplikace metod ve výuce na primárním stupni). 4. Psychodidaktická diagnostika (metody diagnostiky, smysl, funkce a formy hodnocení na prvním stupni, zpětná vazba, formativní hodnocení, význam chyby při učení, vedení k sebehodnocení žáků). 5. Možnosti alternací a inovací ve výuce v primární škole (inovativní školy, inspirace alternativními proudy). Odkaz na další informace...
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět bezprostředně navazuje na Psychodidaktiku 1. Studentům představuje klíčové oblasti projektování, realizace a evaluace výuky na 1. stupni ZŠ v komplexním pohledu, zahrnujícím aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické i sociálně-psychologické.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Účast na cvičeních, plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce. Písemná a ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Muni Press, 2017. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
BERTRAND, I. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998..
-
Gardner, T.G.; Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha:portál 2005.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál 1997..
-
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
|