| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Tematické okruhy seminářů: 1. Výtvarná výchova - Historie a současnost. Cíle, úkoly a obsah výtvarné výchovy. 2. Ontogenetický vývoj dětského výtvarného projevu. Charakteristické znaky jednotlivých vývojových období. Individualita a typologie výtvarného projevu. 3. Základní výtvarné vyjadřovací prostředky, materiály, instrumenty, postupy. Odborná literatura, internetové zdroje, online projekty, ICT aplikace. 4. Struktura výtvarné lekce. Přípravná, realizační a hodnotící fáze. Motivace, evaluace. Metodická příprava na výtvarnou lekci. Cíl - učivo (výtvarný problém) - téma - technika. 5. Skupina a její charakteristika s akcentem na jedince se speciálními vzdělávacími potřebami. Specifika výtvarné práce s různými cílovými skupinami. 6. Výtvarná reedukace. Arteterapie. Artefiletika. Galerijní a edukační programy. 7. Specifické problémy praxe ? problémové situace a jejich řešení. Příklady dobré praxe. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava prezentace (referátu)
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je porozumění základním pojmům oboru a seznámení s jednotlivými metodami a možnostmi praktického užití dostupných výtvarných materiálů, technik a postupů při vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na specifika daného postižení a věkovou kategorii. Studenti se seznámí s aspekty, které se podílejí na utváření předpokladů a dispozic pro estetické činnosti od raných vývojových fází. Na konkrétních příkladech si studenti vyzkoušejí plánování výtvarných projektů, hledání zdrojů inspirace, organizaci, materiálovou podporu, reflexi, prezentaci a archivaci.
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Písemná práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na výuce, vypracování semestrální práce dle zadání.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
                
 
            
                
                - 
                    HAZUKOVÁ Helena. Objevujeme s dětmi kulturu a společnost. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7361-079-1.
                
 
            
                
                - 
                    KRUPOVÁ, D. Umělci v mateřské škole. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-2662-1120-.
                
 
            
                
                - 
                    ROESELOVÁ, V. Linie, barva, tvar.. 
                
 
            
                
                - 
                    ROESELOVÁ, V. Řady a projekty. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
                
 
            
                
                - 
                    ŠOBÁŇOVÁ, P. et al. Tvoříme společně. Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání.. Olomouc: UPOL., 2020. ISBN 978-80-244-5667-6.
                
 
            
                
                - 
                    UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
                
 
            
         
         
         
     |