Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Principy vědecké práce, smysl výzkumu ve vědách o výchově. Práce s odbornou literaturou. Zásady tvorby odborného textu (rešerše, kompilace, citace, etika). 2. Základní, aplikovaný a akční výzkum. Informační databáze a zdroje ve vědách o výchově (specifičnost tematického pole). Učitel a pedagogický výzkum. 3. Možnosti a rizika kvantitativního výzkumu (výběry výzkumných souborů, konstrukce nástroje, vstup do terénu, sběr dat a statistické zpracování, interpretace výsledků). Příklady kvantitativních výzkumů, nálezy. 4. Možnosti a rizika kvalitativního výzkumu (typologický výběr, sběr, zpracování a interpretace dat). Příklady výzkumných kvalitativních nálezů. 5. Smíšený výzkumný design, jeho nároky a možnosti. Ukázky výzkumných nálezů smíšeného výzkumu. 6. Základní výzkumné metody a nástroje (dotazování, pozorování, kazuistika, obsahová analýza), specifičnost výzkumného pole. Problematika interpretace získaných dat. 7. Mezinárodní pedagogické výzkumy (PISA, TIMSS, PIAC, TALIS). Učitel a pedagogický výzkum.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními principy vědecké práce a s postupy a pravidly tvorby vlastního odborného textu, resp. diplomové práce. Obsahem předmětu jsou témata pedagogického výzkumu (specifičnost problematiky výzkumu ve vědách o výchově; možnosti, rizika, výzkumné přístupy, interpretace dat, etická rovina výzkumu).
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Prezentace samostatné výzkumné činnosti studenta
Vypracování seminární/semestrální práce (analýza publikované výzkumné zprávy; tematická rešerše k výzkumu; projekt malé výzkumné formy).
|
Doporučená literatura
|
-
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: UK, 1999..
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada 2007. (ISBN 978-80-247-1369-4).
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
|