| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Kultura - definice pojmu, základní teorie kultury, vliv kultury na socializaci a na edukační proces. Utváření individuální - skupinové - národní - kulturní identity a jejich významnost pro jedince i společnost. 2. Vybrané kulturní entity a jejich vliv na uspořádání světa. Multikulturní realita současného světa a Evropy - vývoj, současnost, migrace a prolínání kultur v historické perspektivě i v současnosti. 3. Multikulturní realita v České republice - cizinci, azylanti, menšiny a subkultury. Vztahy majority a minorit v současné společnosti. Právní postavení menšin, cizinců, azylantů a dalších skupin v České republice. 4. Interkulturní komunikace - percepce, specifika komunikace verbální i neverbální, komunikační etiketa, problematika předsudků a stereotypů, rasismu a xenofobie. Rozvoj interkulturní senzitivity a interkulturních kompetencí. 5. Výchovně-vzdělávací praxe ve školách a specifika práce v zařízeních volného času v České republice s ohledem na zastoupení žáků a klientů cizinců, příslušníků menšin a subkultur. Integrační a inkluzivní koncepty. 6. Dítě/žák s odlišným mateřským jazykem - specifika, metody a formy napomáhající jeho adaptaci na školu a jeho zapojení do volnočasových programů a aktivit. 7. Analýza mediální prezentace multikulturních témat. Metodologie, instrukce, náměty k vlastnímu šetření multikulturní reality na vybraném pracovišti (školní družina, volnočasové zařízení). 8. Příklady dobré praxe - poznatky a zkušenosti s aplikací metod multikulturní výchovy v zahraničí i v České republice. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující  metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Cvičení | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět uvádí studující do problematiky multikulturní reality současné společnosti se zaměřením na specifika práce s dětmi a žáky se sociokulturní odlišností. Důraz je kladen na integrační a inkluzivní pojetí multikulturality a na uvědomění a rozvoj interkulturních kompetencí. Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní orientace v oboru. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Praktická demonstrace získaných dovedností, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Prezentace samostatné výzkumné činnosti studenta 
 aktivní účast na cvičeních, studium odborné literatury, analýza webových stránek s multikulturní tématikou, realizace vlastního šetření multikulturní reality na vybraném pracovišti
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Morgensternová, M., Šulová, L., Scholl, L. Biligvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
                
                    PETRÁŠ, R. Cizinci ve vlastní zemi. Dějiny a současnost národnostního napětí v Evropě. Praha: Auditorium, 2012. ISBN 978-80-87284-32-2.
                
                    PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. ISV nakladatelství, Praha 2000. 
                 
 
 |