Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci pedagogické praxe se zaměřují na pozorování a analýzu pedagogických činností a výchovně-vzdělávacích programů v oblasti výtvarné, hudební, jazykově-literární, dramatické, tělesné, environmentální či mediální výchovy. Pedagogickou praxi reflektují studenti jak přímo na pracovišti praxe s odborníkem z praxe a vedoucím semináře, tak i následně v rámci reflektivního semináře. Předmět vede k postupnému, sebereflektivnímu rozvoji profesních kompetencí studenta v oblastech - plánování a realizace výchovných a vzdělávacích programů, utváření prostředí pro realizaci výchovných a vzdělávacích aktivit s důrazem na diferencovaný přístup při tvorbě a realizaci pedagogických aktivit, v oblasti hodnocení, reflexe výsledků učení a podpory formativního hodnocení žáků a rovněž v oblasti etického jednání pedagoga.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Praxe 1 je seznámení studentů se šíří pedagogickou praxí neformálního vzdělávání. V rámci předmětu Praxe 1 musí studenti absolvovat v roli pozorovatele nejméně pět náslechových vícehodinových bloků ve školních družinách, školních a sportovních klubech, domech dětí a mládeže, vybraných partnerských institucích neformálního vzdělávání (vzdělávací oddělení muzeí, galerií) pod vedením svého tutora.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Hospitace
Plánování náslechové praxe, koncepce náslechové praxe, podíl na vedení seminářů
|
Doporučená literatura
|
-
BAČOVÁ, V.. Profesionalizace pedagogů ve Finsku. In KASPEROVÁ, D. ed. Perspektivy neformálního vzdělávání.. Liberec: TUL, 2024. ISBN 978-80-7494-696-7.
-
DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam, přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.. 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
-
KASPEROVÁ, D. Neformální vzdělávání - příklady dobré praxe.. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020.
-
LUKÁŠOVÁ, H. (ed.). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.
|