| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Tematické okruhy: 1.  Základní odborná terminologie, definování pojmů vztahujících se k obsahu předmětu. 2.  Tvořivost ve výtvarném vzdělávání. 3.  Tvořivé výtvarné aktivity a výtvarné experimenty - příklady pro praxi. 4.  Plánování a strukturování metodického listu pro různé typy výtvarných činností. 5.  Problematika hodnocení, reflexe a prezentace. Příklady pro praxi. 6.  Doplňkové krátké aktivity (tzv. "Vycpávky").  7.  Využití ICT technologií ve tvořivých aktivitách (inspirace, dokumentace realizací, digitální úpravy, prezentace, archivace). 8-11. Vlastní tvorba v ateliéru. Praktické ověření získaných znalostí. 12. Výtvarné portfolio - příprava, organizace. 13. Výtvarné portfolio - realizace a prezentace. 14. Prezentace seminární práce a hodnocení formou reflektivního dialogu. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Seminář 
                    
                
                    
                    Příprava na zápočet
                        - 30 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 30 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět se zaměřuje na tvořivé a experimentální výtvarné činnosti, které si studenti prakticky vyzkouší při ateliérové výuce. Vlastní tvorbou si prakticky ověřují výtvarné úkoly, pracují podle zadání a vlastních návrhů. Poznávají různé formy tvořivých přístupů a učí se organizačně a metodicky připravit výtvarné aktivity pro specifické věkové skupiny. Naučí se strukturovat výtvarný úkol, definovat jednotlivé kategorie ve vztahu k povaze úkolu a věku cílové skupiny (cíl, motivace, námět, technika, výtvarný problém, hodnotící kritéria aj.).  Písemný test shrnuje a ověřuje teoretické znalosti z absolvovaných povinných výtvarných předmětů. Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní orientace v oboru. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Test 
 Aktivní účast na výuce,  vypracování a prezentace seminární práce dle zadání, písemný test z odborné terminologie.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    CIKÁNOVÁ, K. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-082-6.
                
                    HAZUKOVÁ, H., PEHELOVÁ, M., RAUCHOVÁ, Z., SVOBODOVÁ, E. Objevujeme s dětmi kulturu a společnost.. Praha, 2014. ISBN 978-80-7496-165-6.
                
                    CHOCHOLOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, B., ŠTŮLOVÁ VOBOŘILOVÁ, L. ICT a současné umění ve výuce - inspirace pro pedagogy výtvarné, hudební a mediální výchovy. Praha: Národní galerie, 2008. ISBN 978-80-7035-378-3.
                
                    ROESELOVÁ, V. Linie, barva, tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
                
                    SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
                
                    STEHLÍKOVÁ-BABYRÁDOVÁ, H. Expresívní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-117-7.
                 
 
 |