Vyučující
|
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Výchovně - vzdělávací program instituce jako rámec pedagogické práce pro mimoškolního pedagoga - programy školských zařízení, programy neziskových organizací, programy kulturních institucí 2. Didaktické aspekty tvorby programů - specifika cílové skupiny, cíle programu, jeho obsah, organizace, metody, podmínky (časové, prostorové, materiální), vyhodnocení programu 3. Programy vycházející z konstruktivistických a sociokonstruktivistických koncepcí učení a vzdělávání - proces učení z hlediska sociokonstruktivismu - J. Piaget, J. S. Bruner, L. Vygotskij. Fáze výchovně-vzdělávacího procesu - evokace, uvědomění, reflexe. Podmínky pro úspěšnou výchovně-vzdělávací činnost pedagoga, využití těchto koncepcí v neformálním vzdělávání 4. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení - sociokonstruktivistický základ tohoto programu, ukázky metod a lekcí - metody čtení a psaní naučných a beletristických textů, rozhovor a diskuse, myšlenkové a pojmového mapování, využití ve společensko-vědních a environmentálních programech 5. Programy založené na badatelsky orientované výuce - sociokonstruktivismus jako teoretický základ tohoto modelu výuky, problémový úkol nebo otázka, podstata badatelského cyklu a jeho fází, využití v přírodovědných a environmentálních programech 6. Programy založené na kooperativním učení - význam a podstata kooperativní činnosti, principy modelu kooperativního učení, metody kooperativní skupinové činnosti - práce na produktu, simulační hry, rolové hry, dramatické hry, příklady využití v různých výchovných oblastech
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace a obhajoba písemné práce, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je vybavit studenty základními pedagogickými a psychodidaktickými znalostmi a dovednostmi, které uplatní při tvorbě krátkodobých výchovně-vzdělávacích programů v oblasti neformálního vzdělávání a výchovy. Programy budou založené na (socio-) konstruktivistických teoriích a na teorii kooperativního učení a vzdělávání.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Aktivní účast na kontaktní výuce. Návrh a prezentace výchovně-vzdělávacího programu v oblasti neformálního vzdělávání a výchovy pro vybranou věkovou skupinu.
|
Doporučená literatura
|
-
ČINČERA, J., JANČAŘÍKOVÁ, K., MATEJČEK, T., LUPAČ, M., ŠIMONOVÁ, P., BARTOŠ, J.. Zážitkově pedagogické učení.. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
-
DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam, přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.. 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
|