Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Březinová Martina
|
Obsah předmětu
|
1. Waldorfská pedagogika, rozvoj osobnosti a význam rukodělných činností. Vývojové fáze dítěte a význam smyslů pro rozvoj osobnosti. 2. Práce s textilem v aktivitách waldorfské pedagogiky. Význam pro rozvoj osobnosti a využití v oblasti neformálního vzdělávání. 3. Malování, kreslení ve waldorfské pedagogice. Význam pro rozvoj osobnosti. 4. Modelování, keramická tvorba a její význam pro rozvoj osobnosti a využití v oblasti neformálního vzdělávání. 5. Práce se dřevem v aktivitách waldorfské pedagogiky. Význam pro rozvoj osobnosti a využití v oblasti neformálního vzdělávání. 6. Přírodní materiály (listy, větve, ručně vyrobený papír, kameny aj.) a její význam pro rozvoj osobnosti a využití v oblasti neformálního vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studenty se zásadami rozvoje osobnosti dítěte prostřednictvím bohatých aktivit (řemesel) a rukodělných činností v rámci waldorfské pedagogiky. Cílem kurzu je jednak seznámení studenta s významem rukodělných činností ve waldorfské pedagogice, ale i uvědomění se jejich možného využití v pedagogických situacích širšího významu.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Kolokvium
ústní kolokvium
|
Doporučená literatura
|
-
KELLER, G.. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky.. Praha: Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
-
KOEPKE, H. Tři stupně ve vývoji školního dítěte: sedmý, devátý a dvanáctý rok života z hlediska waldorfské pedagogiky: praktické podněty pro rodiče a pedagogy.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-2-0.
|