| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Pechová Zuzana, Mgr. Ph.D.
                
                    Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Tematické okruhy: 1. Seznámení se základními pojmy a terminologií oboru. 2. Přehled vývoje klasického výtvarného umění. 3. Přehled vývoje moderního výtvarného umění. 4. Přehled vývoje současného výtvarného umění. 5. Přístupy k chápání klasického a moderního umění. 6. Umění a kýč. 7. Soudobé postupy interpretace ve výchově uměním a k umění. 8. Interdisciplinarita ve zprostředkování umění různým cílovým skupinám. 9. Specifika chápání uměleckého projevu. Umění versus neumění. 10. Integrace umění ve vzdělávání. 11. Výtvarná kultura v expresivní výchově. 12. Výtvarná kultura v neexpresivních oborech. 13. Využití ICT technologií a online zdrojů ve zprostředkování umění. 14. Prezentace a reflexe seminárních prací. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů 
                    
                
                    
                    Příprava na zápočet
                        - 30 hodin za semestr
                    Příprava prezentace (referátu)
                        - 30 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět podává základní přehled vývoje výtvarného umění až do současnosti formou interaktivních přednášek s projekcí a teoreticko-praktickými semináři. Cílem předmětu je aplikace získaných teoretických znalostí studentů do přípravy praktických výtvarných aktivit pro různé věkové skupiny z pohledu edukačního potenciálu vybraných témat umění a osobnostního rozvoje člověka. Témata cvičení jsou provázána s tématy přednášek. Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní orientace v oboru. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Kombinovaná zkouška, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta 
 Aktivní účast na cvičeních, seminární práce, zápočtový pohovor.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    BABYRÁDOVÁ, H. Rituál, umění a výchova. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
                
                    BELL, J. Zrcadlo světa. Praha: Argo, 2010. ISBN 978-80-257-0280-2.
                
                    ČERNÁ, M. Dějiny výtvarného umění. Praha: IDEA servis, 1999. ISBN 80-85970-26-0.
                
                    GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0685-9.
                
                    MRÁZ, B. Dějiny výtvarné kultury. Praha: IDEA, 2002. ISBN 80-85970-31-7.
                
                    PECHOVÁ, Z. Jak chápat moderní a současné umění a proč. Liberec: Technická univerzita, 2017. ISBN 978-80-7494-227-3.
                
                    ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J. Průvodce výtvarným uměním 1-4.. Praha: SPL - Práce, 2000. ISBN 80-86287-22-X.
                
                    ŠOBÁŇOVÁ, P. Muzeum versus digitální éra. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5023-0.
                 
 
 |