| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Tematické okruhy: 1. Funkční a čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje. 2. Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti - PIRLS a PISA.  3. Metody RWCT, kritické myšlení. 4. Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti. 5. Podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve školách. 6. Práce s textem, formulace otázek a úkolů rozvíjejících čtenářskou gramotnost. 7. Diagnostika a hodnocení čtenářské gramotnosti žáků. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Seminář
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem kurzu je vybavit studenty teoretickými informacemi s praktickým přesahem na téma, jak účinně rozvíjet čtenářskou gramotnost při obou účelech čtení (čtení pro literární zkušenost, čtení pro získávání informací)  u žáků 1. stupně ZŠ. Studenti budou seznámeni s metodami práce s textem ve výuce (metody RWCT, Kritické myšlení) a způsoby hodnocená čtenářské gramotnosti žáků. Kurs reaguje na aktuální potřebu rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků, na jejich schopnost číst s porozuměním Přednášky budou zaměřeny na teoretické vymezení gramotnosti, seznámí studenty s  výzkumů čtenářské gramotnosti PIRLS a PISA.  Náplní seminářů bude především praktická práce s uměleckými a neuměleckými texty, na nichž se studenti budou učit rozvíjet (a ověřovat) čtenářskou gramotnost žáků základní školy. 
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Praktická demonstrace získaných dovedností, Test
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na cvičeních, závěrečný test.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ALTMANOVÁ, J.a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka.. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
                
 
            
                
                - 
                    FASNEROVÁ, M.. Zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků ZŠ po prvním hodnoticím období podle současného kurikula. Olomouc: UP, 2020. ISBN 978-80-244-5786-4.
                
 
            
                
                - 
                    HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H + H, 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: PedF UK. 2013.
                
 
            
                
                - 
                    WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-579-9.
                
 
            
         
         
         
     |