Course: null

» List of faculties » FP » KPV
Course title -
Course code KPV/KVCTG
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
Course content
Thematic areas: 1. Functional and reading literacy and possibilities for supporting its development. 2. International reading literacy assessment programmes - PIRLS and PISA. 3. RWCT methods, critical thinking. 4. Projects supporting the development of reading literacy. 5. Conditions for the development of reading literacy in schools. 6. Working with text, formulating questions and tasks that develop reading literacy. 7. Diagnosis and assessment of pupils' reading literacy.

Learning activities and teaching methods
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Motoric and practical working skills training, Seminár
Learning outcomes

Theoretical knowledge and practical skills in the field.
Prerequisites
General orientation in the subject.

Assessment methods and criteria
Practical demonstration of acquired skills, Test

Active participation in exercises, final test.
Recommended literature
  • ALTMANOVÁ, J.a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka.. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
  • FASNEROVÁ, M.. Zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků ZŠ po prvním hodnoticím období podle současného kurikula. Olomouc: UP, 2020. ISBN 978-80-244-5786-4.
  • HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H + H, 2007.
  • KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: PedF UK. 2013.
  • WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-579-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester