| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Valkoun Vilém, Mgr.
                
                    Novotný Vladimír, PhDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Tematické okruhy: 1. Začátky hry stupnic, podkládání palce, držení ruky. 2. Pětiprstová poloha, dynamika, odtah, legato. 3. Čtení houslového i basového klíče, základy správného prstokladu, jednoduchá transpozice.  4. Stupnice protipohybem přes dvě oktávy, správné vedení ruky, doprovod lidové písně dudáckou kvintou. 5. Základy hry akordů a jejich obratů, jednohlasý doprovod levé ruky k lidové písni. 6. Akordy- staccato, portamento, funkce a význam pravého pedálu, základy používání. 7. Jednoduchý rozložený akord, lidová píseň s doprovodem levé ruky, základní funkce T, S, D. 8. Prstová cvičení, jednoduchá stylizace klavírního doprovodu, pochod, valčík. 9. Tvorba vícehlasu, druhého hlasu v lidové písni. 10. Použití klavíru jako podpůrného nástroje při práci s pěveckým sborem. 11. Základy velkého rozkladu, doprovod lidové písně rozloženými akordy, Albertiho bas. 12. Chromatický posun durového kvintakordu a jeho obratů. 13. Tvorba vlastního doprovodu podle kytarových akordických značek. 14. Základy hry z listu, základy čtyřruční hry. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Individuální konzultace, Cvičení 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 28 hodin za semestr
                    Příprava na zápočet
                        - 18 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem předmětu je vybavit studenty elementárními návyky a dovednostmi v oboru nástrojové hry. Součástí studia nástrojové hry je hra lidových i umělých písní, při výuce je kladen důraz na zvládnutí akordického doprovodu s užitím hlavních harmonických funkcí. V rámci práce s písní se student učí písně transponovat do různých tónin. Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní orientace v oboru. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta 
 BBGS - výběr cvičení: 28., 34., 35., 40., 48., 50.(59). Stupnice C dur, akordy, obraty. Kadence, chromatické postupy kvintakordu. 10 - 12 písní, hra pravou rukou + zpěv, popř. doprovod levé ruky (hra hlavních funkcí v basových tónech, ev. akordický doprovod).
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    BACH, J. S. Knížka skladeb pro Annu Magdalenu Bachovou. Praha, 2015. ISBN 979-0-2601-0699-4.
                
                    BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A. Klavírní škola pro začátečníky. Praha, 2002. ISBN 979-0-2601-0158-6.
                
                    ČAJKOVSKIJ, P. I. Album pro mládež. Ostrava, 2007. ISBN 80-85300-97-4.
                
                    KLEINOVÁ, E., FIŠEROVÁ, A., MÜLLEROVÁ, E. Album etud 2. Praha, 1997. ISBN 979-0-2601-0101-2.
                
                    Kol. Já, písnička 1. Cheb, 2011. ISBN 979-0-06-50979-2.
                
                    Kol. Já, písnička 2. Cheb, 2011. ISBN 979-0-06-50980-8.
                
                    Pecháček, S. Hra písní na klavír. Praha, 1999. ISBN 80-86039-96-x.
                 
 
 |