| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Škaloudová Puchmajerová Lucrezia, Mgr. A. Ph.D.
                
                    Kučerová Bronislava
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Tematické okruhy: 1. Základní zásady, materiály a pomůcky, rozdíly v jejich použití, sušení a pálení, spojování, lepení v keramice, vybavení dílny. 2. Technika vymačkávání, tloušťka stěny, dekorování tvaru pomocí vrypů očkem 3. Výstavba z plátu: příprava šablon, tloušťka vyváleného plátu, možnosti stavění plátu, slepování a vtlačení válečku. Dekorování pomocí vyřezání a nalepení tvaru.  4. Skulptivní postup, v masivní formě vymodelovaný tvar /japonská nebo čínská nádoba s nožkami nebo soklem/, zavadnutí, postupné odebírání očkem. Dekorování vrypy pomocí očka.  5. Figurální modelování, modelování plného tvaru, následné rozříznutí, vybrání vnitřního prostoru, slepení.  6. Keramické modelování (technika vlaštovčího hnízda), vhodné pro větší práce, např. sedící zvíře, sedící figura?Postupné vytvoření dutého keramického tvaru přidáváním a přitlačováním menších kousků hlíny. 7. Dekorování pomocí barvítek a glazur. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Demonstrace, Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Seminář 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                    Příprava na zápočet
                        - 16 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Keramický kurz seznámí studenty se základy keramické tvorby: se základními postupy výstavby dutého keramického tvaru (válečková technika, vymačkávání, výstavba z plátu, tvorba uzavřeného tvaru, figurální modelování, skulptivní postup), s možnostmi dekorování, s vybavením keramické dílny a materiály a pomůckami užívanými v keramické tvorbě ve školní praxi a konečně i bezpečnostními opatřeními ve výuce keramiky. Výuka proběhne formou výtvarné dílny a bude zaměřena nejen na technické problémy, ale především na rozvoj estetického cítění a vkusu. Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní orientace v oboru. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Písemná práce 
 Kurzy budou probíhat ve dvouhodinových blocích vázané na fixní dobu pálení, pro možnost pokračování-glazování. Požadavky: přípravné náčrty, všechny práce ze semináře, seminární práce. Účast na cvičeních, seminární práce, písemná zkouška.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Juříková N. Keramika pro děti krok za krokem. Stařeč INFRA, 2016. ISBN 978-80-86666-62-4.
                
                    POŠAROVÁ M. Úvod do keramické tvorby.. Tul Liberec, 2013. 
                
                    POŠAROVÁ M. Výtvarné vyjadřování 3 (prostorová tvorba. Liberec: FP 2012. ISBN 978-80-7372-837-3. 
                
                    RADA, P. Techniky keramiky.. Praha-Aventinum, 1996. 
                 
 
 |