Vyučující
|
-
Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Média a mediální komunikace (masová komunikace, média a jejich funkce, tištěná a elektronická média, vliv médií na děti a na jejich vývoj a výchovu, sociálně patologické jevy spojené s ICT a prostředím internetu). 2. Pojetí a formy realizace průřezového tématu Mediální výchova (podstata a vývoj mediální výchovy, ,ediální výchova jako průřezové téma, očekávané výstupy a obsah mediální výchovy na 1. stupni ZŠ). 3. Determinanty mediální výchovy (média a životní styl rodiny, média jako partner výchovy, postoje žáků, jejich rodičů a učitelů k médiím a mediální výchově). 4. Specifika mediální výchovy a využívání digitálních technologií na 1. stupni ZŠ (psychodidaktické otázky využívání médií a zejména digitálních technologií ve výuce na 1. stupni a rozvíjení mediální gramotnosti žáků mladšího školního věku). 5. Metody a formy mediální výchovy na 1. stupni ZŠ (implementace mediální výchovy do školního vzdělávacího programu, metody receptivních a produktivních činností v rámci mediální výchovy na 1. stupni ZŠ, mediální výchova a klíčové kompetence, mediální výchova a informační výchova).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s cíli a obsahem stejnojmenného průřezového tématu RVP ZV. Student bude vybaven poznatky a dovednostmi týkajícími se mediální komunikace a práce s médii. Bude chápat význam médií jako socializačního faktoru, tedy prostředku vytváření postojů a názorů, utváření životního stylu a ovlivňování chování jedince ve společnosti. Bude veden ke kritickému hodnocení pozitiv i rizik spojených s využíváním médií dětmi mladšího školního věku a s implementací ICT jako didaktických prostředků do výuky na 1. stupni ZŠ. Seznámí se s efektivními postupy a metodami výchovné práce se žáky v oblasti mediální výchovy a rozvíjení mediální gramotnosti žáků.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace skupinové práce, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test
Účast na cvičeních, plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce, test.
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha. 2023.
-
VERNER, P., BEZCHLEBOVÁ, M. Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
|