Vyučující
|
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kultura - definice pojmu, základní teorie kultury, vliv kultury na socializaci a na edukační proces. Utváření individuální - skupinové - národní - kulturní identity a jejich významnost pro jedince i společnost. 2. Multikulturní realita současného světa a Evropy - vývoj, současnost, migrace a prolínání kultur v historické perspektivě i v současnosti. Multikulturní realita v České republice - cizinci, azylanti, menšiny a subkultury. Vztahy majority a minorit v současné společnosti. Právní postavení menšin, cizinců, azylantů a dalších skupin. 3. Interkulturní komunikace - percepce, specifika komunikace verbální i neverbální, komunikační etiketa, problematika předsudků a stereotypů, rasismu a xenofobie. Rozvoj interkulturní senzitivity a interkulturních kompetencí. 4. Výchovně-vzdělávací praxe ve školách v České republice s ohledem na zastoupení žáků cizinců, příslušníků menšin a subkultur. Integrační a inkluzivní koncepty. 5. Dítě/žák s odlišným mateřským jazykem - specifika, metody a formy napomáhající jeho adaptaci na školu a na výukové požadavky. 6. Metodologie, instrukce, náměty k vlastnímu šetření multikulturní reality na vybraném pracovišti (škola, školní družina, volnočasové zařízení). 7. Metodologie tvorby vlastního programu s multikulturní tématikou pro žáky základní školy. Příklady dobré praxe - poznatky a zkušenosti s aplikací metod multikulturní výchovy v zahraničí i v České republice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studující do problematiky multikulturní reality současné společnosti se zaměřením na specifika práce s dětmi a žáky se sociokulturní odlišností. Důraz je kladen na integrační a inkluzivní pojetí multikulturality a na uvědomění a rozvoj interkulturních kompetencí.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Aktivní účast na cvičeních. Studium odborné literatury. Realizace vlastního šetření multikulturní reality na vybrané škole. Příprava vlastního programu s multikulturní tématikou.
|
Doporučená literatura
|
-
MOREE, D., BITTL, K.-H. Dobrodružství s kulturou: transkulturní učení v česko-německé práci s mládeží. Plzeň: Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže Tandem, 2007. ISBN 978-80-7043-566-3.
-
MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L., SCHOLL, L. 2011. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: WoltersKluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-678-3..
-
PETRÁŠ, R. Cizinci ve vlastní zemi. Dějiny a současnost národnostního napětí v Evropě. Praha: Auditorium, 2012. ISBN 978-80-87284-32-2.
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha, ISV, 2001. 211 s..
|