Vyučující
|
-
Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Osobnostní a sociální výchova - vymezení, cíle, metody, výstupy, bezpečné prostředí, příprava, evaluace. 2. Kompetence pedagogů pro aplikaci osobnostní a sociální výchovy. Osobnostní a sociální výchova a tematické bloky. 3. Kdo jsem, jaký jsem - sebepoznání, vztah k sobě samému, seberegulace a sebeorganizace. 4. Já a druzí, druzí a já - vztah dítěte ke svým vrstevníkům a k dospělým osobám, společné sdílení, porozumění druhým, komunikace, kooperace, kompetice, řešení problémů. 5. Já a svět okolo - vnímání odlišnosti, vnímání rizik, zdravý životný styl, rodina, uplatnění ve světě. 6. Kreativita. Hodnoty, postoje, praktická etika. 7. Psychosociální zátěž v práci učitele, psychohygienické návyky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí osobnostní a sociální výchovy, která je ve výchovně-vzdělávacím procesu prostoupena všemi vzdělávacími oblastmi. Osobnostní a sociální výchova přispívá v práci učitele k autentickému navazování vztahů s dětmi a jejich rodiči, rozvoji vztahů mezi dětmi, vztahu dítěte k sobě samému a vztahu dítěte ke světu, který jej obklopuje. Pro efektivní zvládání požadavků výchovy a vzdělávání vyjádřených především v rovině kompetencí učitele je nezbytné, aby si učitel osvojil dovednosti reprezentované touto oblastí.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu
Aktivní účast na cvičeních, tvorba a prezentace seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1994.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1998..
-
Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova, Kladno, Aisis 2006.
|