Předmět: Projektové vyučování

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Projektové vyučování
Kód předmětu KPV/KVPRO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Sdílený rozhovor ve dvojicích - sepsání otázek souvisejících s přípravou a realizací projektu ve výuce. Společné třídění a strukturování otázek - vytvoření myšlenkové mapy. 2. Společná analýza ukázek (poslech, video). Skupinová analýza ukázek (textová dokumentace, ukázky produktů z realizovaných projektů, studijní skripta a literatura). Prezentace a diskuse. 3. Zobecnění požadavků k realizaci tematické a projektové výuky (vhodný výběr témat, stanovení cílů, úprava prostředí, vztahy, pomůcky, pravidla, způsob hodnocení). Možnosti efektivního propojení a kombinace obou uvedených metod. 4. Diskuse - typy projektů, zobecnění výhod, nevýhod, úskalí a možností jejich řešení. 5. Řízené plánování projektové výuky - 1. část: Individuálně nebo v malé skupině vypracují studenti návrh na vlastní projekt. Seznámí se s pětistupňovou metodikou tvorby projektu. 6. Řízené plánování projektové výuky - 2. část: Studenti vytvoří návrh opatření nutných k zajištění úspěšné přípravy a realizace projektu. 7. Prezentace návrhů projektů ve skupině, zhodnocení návrhů podle zadaných kritérií, sebereflexe účastníků.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na hledání charakteristiky a definice projektové výuky, na posouzení možností, výhod, nevýhod a úskalí její realizace.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Seminární práce, aktivní účast
Doporučená literatura
  • Projektové vyučování. .
  • BERAN, V. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-09-8.
  • COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro 1. stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
  • DÖMISCHOVÁ, I. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole: Vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
  • HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky.. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8.
  • TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr