| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Bernt Jindřich, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Předmět je určený pro studenty 4. a 5. ročníku jako příprava na státní závěrečnou zkoušku z obou částí českého jazyka (jazyková i literární).  Předmět je rozdělený na dva základní okruhy (lingvistický a literární) a je pojímán jako celkový souhrn učiva (upravený pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ). V problematice jsou konzultovány následující okruhy jazyka a literatury, vždy zároveň se zřetelem k didaktické problematice učitelství primární školy.   Tematické okruhy (lingvistika): 1. Národní jazyk český. Zvuková stránka jazyka. Grafická stránka jazyka.  2. Problematika lexikologie. Pojmenování a jeho druhy. Slovo a slovní zásoba. Tvoření slov.  3. Problematika slovních druhů. Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie a tvary sloves.  4. Neohebné slovní druhy.  5. Syntaktická problematika vět a větných členů.  Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby.  6. Slohové postupy a útvary. 7. Funkční styly subjektivní a objektivní. Tematické okruhy (literatura): 8. Vymezení pojmu "literatura pro děti a mládež". 9. Dětský aspekt a specifické rysy literatury pro děti a mládež. 10. Vznik a vývoj žánrů literatury pro děti a mládež. 11. Světová knižní produkce pro děti a mládež v žánrovém kontextu v dobových souvislostech. 12. Česká knižní produkce pro děti a mládež v žánrovém kontextu v dobových souvislostech. 13. Shrnutí problematiky. 14. Diskuze. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Skupinová konzultace, Seminář
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 18 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je shrnout a utřídit základní obsahy lingvistických a literárních disciplín upravené pro potřeby studentů učitelství  1. stupně ZŠ a se zřetelem k didaktické problematice. V souladu s tímto pojetím je předmět rozdělený na dva základní okruhy - lingvistický a literární.
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti  
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru. 
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Praktická demonstrace získaných dovedností, Test
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění seminárních úkolů. Zakončeno zápočtem. DISTANČNÍ VÝUKA: plnění distančních seminárních úkolů. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český. 
                
 
            
                
                - 
                    BEDNÁŘOVÁ, Jana. Literární výchova v podmínkách školní edukace. Liberec: TUL, 2008. ISBN 978-80-7372-371-2.
                
 
            
                
                - 
                    ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
                
 
            
                
                - 
                    ČEŇKOVÁ, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-x.
                
 
            
                
                - 
                    ČERNÁ, M., HÁJKOVÁ, E. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: PedF UK, 1999. 
                
 
            
                
                - 
                    HAVLOVÁ, I. a kol. Český jazyk A pro studující učitelství 1. st. ZŠ a SPPg.. Praha-UK, 1999. 
                
 
            
                
                - 
                    KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Zdenka RUSÍNOVÁ a Miroslav GREPL. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. [i.e. 4. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7106-624-8.
                
 
            
         
         
         
     |