| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Cílem kurzů je poskytnout studentům vědomostní a praktický základ pro plánování, realizaci a reflexi integrované výuky Člověk a jeho svět na 1. stupni ZŠ. Koncepce kurzu využívá principy místně zakotveného učení s důrazem na terénní a badatelsky orientovanou výuku. Pozornost bude věnována činnostním strategiím, digitálním nástrojům, rozvoji kritického myšlení či konceptu udržitelnost. Studenti naplánují integrované aktivity pro první a druhé období (1.-5. ročník) s ohledem na věková specifika žáků. Studenti se seznámí s regionálními institucemi nabízejícími programy týkající se ČaJS.  Tematické okruhy: 1) Úvod; orientace v RVP ČaJS: struktura, očekávané výsledky, průřezová témata; principy integrovaného učení 2) Metody hodnocení žáků a vlastní reflexe  3) Místo, kde žijeme - principy místně zakotveného učení 4) Místo, kde žijeme - rozvoj mapových dovedností a využití příběhů ve výuce 5) Lidé a čas - digitální prezentace (StoryMaps) 6) Místo, kde žijeme - terénní výuka 7) Lidé a čas - práce s místní historií: sběr příběhů a primárních zdrojů 8) Lidé a čas - etika výuky historie; citlivost k tématům; respekt k různým úhlům pohledu 9) Rozmanitost přírody a udržitelnost 10) Rozmanitost přírody a udržitelnost 11) Regionální instituce nabízející programy ČaJS 12) Regionální instituce nabízející programy ČaJS 13) Burza učebnic ČaJS 14) Realizace terénní výuky s žáky 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Problémové metody (badatelské, výzkumné), Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět je základním teoretickým uchopením humanitních věd, jejichž základ je obsažen v oblasti Člověk a jeho svět v základním kurikulárním dokumentu pro příslušný stupeň. Formou přednášek, badatelské výuky a praktických cvičení se studentky a studenti seznámí se základními koncepty kultury, společnosti, umění a jeho vývoje a potenciálem umění ve vzdělávání.
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Praktická demonstrace získaných dovedností
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočet: aktivní účast na seminářích. Zkouška: návrh a realizace výuky pro žáky.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Práce s mapou ve výuce. .
                
 
            
                
                - 
                    Učíme (se) místem. .
                
 
            
                
                - 
                    DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. 2013.
                
 
            
                
                - 
                    STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
                
 
            
                
                - 
                    WILIAM, D., LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDULAB, 2016. ISBN 978-80-906082-7-6.
                
 
            
         
         
         
     |