| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Holubec Jiří, prof. PaedDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Předmět seznamuje studenty se složkami hudební výchovy, jejich místem a úlohou v procesu školního vzdělávání.  V jeho rámci si studenti osvojují a upevňují správné a potřebné dovednosti a návyky v oblasti vokálních a instrumentálních činností a připravují se na jejich vedení na prvním stupni ZŠ. Dílčí pozornost je věnována poslechovým činnostem.   Tematické okruhy:  A/ Vokální činnosti  Pěvecká výchova na prvním stupni ZŠ.  Diagnostika hlasového projevu dětí mladšího školního věku.  Dechová technika, pěvecké dýchání, praktická dechová cvičení.  Tvoření tónu, nasazení tónu - praktická cvičení.  Základní druhy spojování (členění) tónů - legato, staccato.  Artikulace při zpěvu - uvolnění artikulačního aparátu, artikulace samohlásek, souhlásek, postup při nácviku.   B/ Instrumentální činnosti - Orffův instrumentář, klavírní hra  Popis a využití dětských hudebních nástrojů na prvním stupni ZŠ.  Metodické pokyny ke hře na snadno ovladatelné nástroje.  Poznatky z hudební nauky a jejich využití v nástrojové (klavírní) hře.  Hra písně na klavír (technika hry písně), doprovod k písni.  Soulad zpěvu a hry při prezentaci písně.  Dětská instrumentální hra (tvorba a realizace partitury).   C/ Poslechové činnosti  Výchova k vnímání a chápání hudby dětí mladšího školního věku. Proces vnímání hudby - formy aktivní (interpretace vokální, instrumentální, prvky hudebně pohybové), formy receptivní (poslech s využitím přehrávacích zařízení, PC, hudební besídka).   K prezentovaným okruhům si studenti připravují a následně realizují výstupy, které jsou podrobeny rozboru. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Individuální konzultace, Přednáška, Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět seznamuje studenty se složkami hudební výchovy, jejich místem a úlohou v procesu školního vzdělávání.  V jeho rámci si studenti osvojují a upevňují správné a potřebné dovednosti a návyky v oblasti vokálních a instrumentálních činností a připravují se na jejich vedení na prvním stupni ZŠ. Dílčí pozornost je věnována poslechovým činnostem.  
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadovaných oblastí.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška, Praktická zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Účast na přednáškách a cvičeních, průběžné plnění zadaných úkolů a jejich prezentace, písemný test, praktická ukázka hry na hudební nástroj.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    HOLUBEC, J. Česká hudební teorie 20. století.. Ústí nad Labem, 2004. ISBN 80-7044-619-6.
                
 
            
                
                - 
                    Kodejška, Popovič. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. Portál, Praha 1996. 
                
 
            
                
                - 
                    Kol. Já, písnička 1. Cheb, 2011. ISBN 979-0-06-50979-2.
                
 
            
                
                - 
                    LISÁ, D. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 1.. Praha-Supraphon, 1992. 
                
 
            
                
                - 
                    PROKEŠ, Z. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. TUL Liberec, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    PROKEŠ, Z. Základy hudební nauky.. TUL Liberec, 2000. 
                
 
            
                
                - 
                    RAKOVÁ, M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A. Zpíváme a tvoříme s malými. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
                
 
            
                
                - 
                    TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
                
 
            
         
         
         
     |